Arpád Érsek
Ján Marosz

Ján Marosz

poslanec NR SR za OĽANO

jan_marosz@nrsr.sk

Naše hlavné výhrady

dobré dopravné stratégie, ambície však zostali len na papieri
nesystémový prístup k verejnej osobnej doprave, zanedbané investície, zlé riadenie a plánovanie dopravy
predražená a chaotická výstavba diaľnic, priority sa určujú politickými, nie dopravnými a socioekonomickými argumentmi
prevládajú záujmy oligarchov, bežný občan je na poslednom mieste
predražené železničné tendre

Naše hlavné ciele

udržateľný rozvoj dopravy: podpora a zvyšovanie preferencie verejnej osobnej dopravy a budovanie reálnych integrovaných dopravných systémov v SR
komplexná reforma a zefektívnenie železničnej dopravy ako nosného systému verejnej osobnej dopravy
dobudovanie základnej diaľničnej siete, najme diaľnic D1 a D3 a ostatnej cestnej siete všade, kde je to potrebné a perspektívne
pokračovať v harmonizovaní podmienok prevádzkovania nákladnej prepravy na ceste a železnici
systematická podpora cestovného ruchu, ako jedného z nástrojov regionálneho rozvoja

Minister dopravy zhodnotil dva roky vo funkcii
11. októbra 2018

Érsekovy xhýbajú analýzy a viaceré rozhodnutia robí na základe politických motívov
12. októbra 2018

Po dvoch rokoch vo funkcii ministra dopravy  sa Arpádovi Érsekovi podarilo veľa vecí zlepšiť. V rámci hodnotenia svojho pôsobenia vyzdvihol hlavne vyriešenie viacerých kritických problémov na diaľničných úsekoch, ale aj rozbehnutie prípravy nových diaľnic a rýchlostných ciest. Minister sa zároveň sústredil na opravu ciest I. triedy, či postupné zlepšovanie situácií vo vlakoch, kde sa historicky zanedbali investície.

„Stále máme čo zlepšovať, ale myslím si, že po dvoch rokoch vo funkcii sa môžem s kľudným svedomím pozrieť ľudom do očí a povedať im, čo všetko sme spravili a čo nás ešte čaká,“ povedal minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek. Medzi najväčšie problémy, ktoré musel minister riešiť, boli problémy s výstavbou na tuneli Čebrať, chýbajúce stavebné povolenia na D4R7, alebo chýbajúca EIA na obchvate Prešova. Takisto bolo treba venovať pozornosť kritickým úsekom na cestách prvej triedy, výstavbe nových obchvatov alebo situácii na železnici, kde je treba dobehnúť zanedbané investície z minulosti.

„Darí sa nám posúvať veci dopredu. Za dva roky môjho pôsobenia v rezorte vyhlásime súťaže na rôzne stupne projektovej dokumentácie na viac ako 200 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest,“ zdôraznil minister. Zároveň vyzdvihol, že sa podarilo pridať nové vlakové spojenia nielen do okolia Bratislavy, ale aj na východné Slovensko. Súčasne sa postupne obnovuje aj vozňový park ZSSK.  V tomto aj nasledujúcom roku navyše rastie dotácia pre ŽSR.

„Veľa z týchto úspechov sa nám podarilo dosiahnuť aj vďaka tomu, že veľmi efektívne čerpáme európske peniaze,“ povedal minister. Operačný program Integrovaná infraštruktúra je najúspešnejším operačným programom na Slovensku a len za posledné dva roky sa čerpanie zvýšilo o takmer miliardu eur.

Zároveň sa potvrdilo, že ministerstvo dopravy je schopné efektívne propagovať Slovensko na zahraničných trhoch a počas posledných dvoch rokoch dosahujeme rekordné čísla v návštevnosti Slovenska.

Ministerstvo okrem toho presadilo niekoľko zmien v legislatíve. Znižovali sa pokuty za STK, nemenila sa výška spoplatnenia diaľnic a rýchlostných ciest, intenzívne sa pracuje na príprave nového stavebného zákona, ktorý by mal byť hotový a predložený do medzirezortného pripomienkového konania na jeseň tohto roku.

Zdroj: Ministerstvo dopravy a výstavby SR

Link: https://www.mindop.sk/media-5144/tlacove-spravy-2726/minister-dopravy-zhodnotil-dva-roky-vo-funkcii

Doprava na Slovensku kolabuje. Ľudia denne trávia nekonečné hodiny v zápchach, a tiež v meškajúcich, či horiacich vlakoch. Tento stav sa doposiaľ nepodarilo zmeniť ani Árpádovi Érsekovi. Práve naopak. Krátko po nástupe do funkcie vyhnal z hlavnej trate, na základe politickej objednávky Andreja Danka, súkromného dopravcu Regiojet. Havárií na železniciach pribúda, výstavba diaľníc mešká a v budúcom roku pôjde ešte menej peňazí na údržbu ciest prvej triedy, takže ich stav sa bude naďalej zhoršovať. V rezorte pána ministra je absencia dopravného plánovania. Chýbajú analýzy a viaceré rozhodnutia sú robené na základe politických motívov. Štátne dopravné firmy (ŽSR, ZSSK, SSC, NDS a pod.) sú plné politických nominantov, ktoré svoje pôsobenie nechápu ako službu občanom, ale ako prečerpávačku peňazí občanov do súkromných vreciek. Pánovi ministrovi držíme palce, aby sa mu do konca funkcie podarilo aspoň časť z týchto výziev zmeniť k lepšiemu. Hnutie OĽANO chce spoľahlivú dopravu na Slovensku.

Železnice Slovenskej republiky kritizujú navrhovaný štátny rozpočet.
8. októbra 2018

Železnice musia zlepšiť hospodárenie
8. októbra 2018

Rozpočet verejnej správy na budúci rok, tak ako je navrhnutý, je pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) likvidačný a nekorešponduje s požiadavkou na vyrovnané hospodárenie v zmysle platnej Zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry.

Konštatuje to spoločnosť v stanovisku pre médiá s tým, že viaceré ich požiadavky neboli v návrhu rozpočtu akceptované a nemôžu s ním teda súhlasiť.

Železničné spoločnosti však musia presvedčiť aj o efektívnosti míňania peňazí, upozornil minister financií Peter Kažimír (Smer-SD).

Zdroj: Hospodárske noviny

Viac na: https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/1821670-zeleznice-kritizuju-rozpocet-je-t-o-pre-nas-likvidacne

Namiesto 316 miliónov dostane správca železničnej infraštruktúry – Železnice Slovenskej republiky dotáciu 250 miliónov eur. Železničiari sa po zverejnení štátneho rozpočtu pre rok 2019 vyhrážajú ešte horšou údržbou koľajníc. Železnice by však v prvom rade mali prestať plytvať s verejnými peniazmi a hľadať rezervy vo vlastnom rozpočte. Tým by v dokázali zlepšiť svoje hospodárenie.

Stačí porovnať ročné prevádzkové náklady na jeden kilometer stavebnej dĺžky koľajníc v Česku a na Slovensku. Zatiaľ čo Správcovi železniční dopravní cesty každoročne stačilo v uplynulých rokoch necelých približne 60-tisíc eur, Železnice Slovenskej republiky potrebovali vždy okolo  65 – 70-tisíc, teda minimálne o 10% viac. Zaťaženie koľajníc v Českej republike je pritom vyššie ako u nás.

Nesúhlasím s masívnym zvyšovaním dotácií pre ŽSR. Ak by železnice prestali kupovať nepotrebné pozemky a obnovovať čakárne za nehorázne peniaze, mali by peňazí dosť. Jediným pochopiteľným vysvetlením pre zvyšovanie dotácie sú podľa neho vyššie náklady na mzdy pre zamestnancov z dôvodu vyšších príplatkov za nočnú prácu a prácu cez víkend. Tie však zďaleka nedosahujú 66 miliónov eur, o ktoré železnice žiadajú. Železniciam by sme pridali peniaze na investície iba v prípade, ak by predložili jednoznačný a odôvodnený investičný plán, ktorý by bol pod dohľadom Ministerstva financií SR a samozrejme prerokovaný s Útvarom hodnoty za peniaze, a ktorého realizácia by bola pravidelne a detailne kontrolovaná. Inak by sme sa obávali o poctivé využitie každého eura.

Trvám na tom, že minister dopravy musí v štátnych železničných podnikoch urobiť poriadok a vymeniť vedenie firiem za dôveryhodné. Inak sa lepšej a spoľahlivejšej železničnej dopravy na Slovensku nedočkáme.

Železnice dali za pozemky milióny, na cene sa dohodli ústne
26. septembra 2018

Na železniciach pribúdajú ďalšie pochybné obchody
4. októbra 2018

Štátne ŽSR kúpili pozemky za takmer 2 milióny eur od súkromnej firmy, kde je spoločníčkou aj 84-ročná pani Anna. Znalecký posudok objednal predávajúci, na konečnej sume za pôdu sa obe strany dohodli ústne.

V decembri 2017 uzavreli štátne Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zmluvu, na základe ktorej kúpili pozemky pod železnicou v Devínskej Novej Vsi od firmy Flavio.

Zaujímavé je nielen to, že v zmluve sa neuvádza, ako železnice dospeli ku konečnej cene 90 eur za meter štvorcový. Pozornosť púta aj personálne obsadenie firmy Flavio, ktorá pozemky predávala.

Zdroj: Aktuality

Link: https://www.aktuality.sk/clanok/615564/zeleznice-dali-za-pozemky-miliony-na-cene-sa-dohodli-ustne/

Zatiaľ čo sa manažéri železničných firiem sťažujú na nedostatok peňazí, nakupujú predražené pozemky.

Manažmenty štátnych železničných firiem zneužívajú medializované problémy na železniciach na to, aby sa mohli sťažovať na nedostatok financií. V skutočnosti však podľa neho štátne peniaze určené na železnice nejdú tam, kam by mali ísť. Na železniciach sa kradne viacerými spôsobmi. Najčastejšie je to cez verejné obstarávania na nákup rôznych materiálov, ako sme upozornili už v lete na predražené nákupy tričiek či pracích práškov, alebo pri predaji a kúpe nehnuteľností. A práve tu sme svedkami ďalších pochybných obchodov.

Podľa medializovaných informácií kúpili Železnice Slovenskej republiky pri Devínskej Novej Vsi pozemok za viac ako milión eur. Už prvé zistenia novinárov poukazujú na nevýhodný nákup a podozrivé personálne prepojenia. Pozemky sú extrémne predražené – m2 za 90 eur, pričom okolité pozemky sa predávajú za 7 eur/m2. Vedeniu železníc stačil znalecký posudok, ktorý si dal vypracovať predávajúci. Posudok robil znalec, ktorý už v minulosti vypracoval kontroverzné posudky. A napokon sa na cene dohodli ústne. S našim odborným tímom sme si detailne preštudovali zmluvy, na základe ktorých železnice pozemky nakúpili. Zistili sme, že problémom nie sú len premrštené sumy a podozrivé personálne prepojenia, ale najmä to, že celý nákup sa javí, ako podvod.  Železnice totiž nakupujú pozemky, ktoré im vôbec netreba, pričom v zmluvách tvrdia presný opak.

Železnice sa tvária, že tento nevýhodný obchod urobili preto, že pod železničnou traťou mali nevysporiadané pozemky a snažia sa ich iba vysporiadať. Považujeme to za klamstvo. Podľa katastra sa na pozemkoch, ktoré nakúpili, žiadna železničná trať nenachádza. Na pozemku sa nachádza stará nevyužívaná vlečka, teda priemyselná koľaj, ktorá nepatrila železniciam. Tie teda vôbec neboli nútené vykúpiť predražené pozemky.

Železničná trať Bratislava – Devínska Nová Ves leží na parcele 2336/1. Železnice však kúpili vedľajšiu parcelu číslo 2337/13 s odôvodnením, že si musia vysporiadať pozemok pod železničnou traťou. Na ňom je však stará vlečka (priemyselná koľaj), ktorá podľa zákona nie je železničná trať a v minulosti patrila bývalému podniku Technické sklo. Železnice pozemok vôbec kupovať nemuseli.

Vieme, že v budúcnosti sa na tomto mieste plánuje vybudovanie terminálu integrovanej osobnej prepravy, avšak o jeho realizácii sa má rozhodnúť až na základe výsledkov štúdie realizovateľnosti modernizácie uzla Bratislava, ktorej schválenie je zatiaľ v nedohľadne. To je ako keby sme už teraz začali vykupovať pozemky pre vysokorýchlostnú trať z Varšavy do Bratislavy, ktorá nevieme kadiaľ pôjde a nebude tu možno ani o tridsať rokov.

Zatiaľ, čo sa cestujúci vozia po rozbitých tratiach a meškajú im vlaky, železničiari namiesto okamžitej opravy koľajníc, nakupujú predražené pozemky, ktoré nepotrebujú. Navyše za peniaze, ktoré podľa ich vlastných slov ani nemajú. A to všetko v tieni podozrenia z dobre zorganizovaného kšeftu. Po sérii problémov na železniciach som viackrát vyzval ministra dopravy Árpáda Érseka, aby odvolal šéfov ŽSR a ZSSK, no nestalo sa. Znovu preto žiadam ministra dopravy, aby konal. Ak nie, bude sám čeliť odvolávaniu v parlamente. Keďže zmluva bola podľa nás uzavretá protizákonne s cieľom nehospodárneho nakladania s verejnými zdrojmi, zároveň podávame v tejto veci trestné oznámenie.

Európska komisia obvinila ZSSK, že jej bránila pri inšpekcii. Železnice tvrdia opak
25. septembra 2018

Železničná spoločnosť bránila medzinárodnej kontrole
25. septembra 2018

Európska komisia (EK) informovala Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) o svojom predbežnom stanovisku, že v júni 2016 bránila tomuto orgánu EÚ v inšpekcii, keď mu poskytla nesprávne informácie a zmazala údaje z jedného laptopu. Informoval o tom portál europa.eu.

„V prípade, že z našej strany prebieha vyšetrovanie, sú spoločnosti povinné poskytnúť nám presné informácie. To isté platí aj o inšpekciách. Je neprípustné, aby (spoločnosti) akýmkoľvek spôsobom manipulovali s požadovanými údajmi. Takýto postup by predstavoval ohrozenie integrity a efektívnosti vyšetrovania. Je nevyhnutné zabezpečiť, aby spoločnosti postupovali v súlade s našimi predpismi,“ uviedla na margo inšpekcie v Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) eurokomisárka zodpovedná za politiku hospodárskej súťaže Margrethe Vestagerová.

EK vykonala inšpekcie v priestoroch ZSSK v júni 2016. Komisia mala podozrenie, že ZSSK mohla uzavrieť zmluvy namierené proti konkurencii, ktorých cieľom bolo neumožniť vstup na trh konkurenčnému železničnému osobnému prepravcovi, čo je v rozpore s európskym právom hospodárskej súťaže (článok 101 Zmluvy o fungovaní EÚ), uvádza sa v tlačovej správe EK

Podľa EK mohla ZSSK brániť inšpekcii viacerými spôsobmi vrátane neposkytnutia požadovaných údajov z prenosného počítača jedného z jej zamestnancov a umožnila vykonať na ňom „reinštaláciu“, čo viedlo k „nezvratnej“ strate, údajov, ktoré v ňom boli uložené.

EK dospela k predbežnému názoru, že toto správanie zo strany ZSSK by mohlo byť v rozpore s jej povinnosťou vyhovieť v súlade s Nariadením Rady 1/2003 o vykonávaní pravidiel hospodárskej súťaže, píše sa v tlačovej správe EK.

Zdroj: Trend

Link: https://www.etrend.sk/ekonomika/zssk-obvinili-z-branenia-pri-inspekcii.html

Železničná spoločnosť Slovensko bránila riadnej medzinárodnej kontrole. Tvrdí to Európska komisia, ktorej úradníci urobili v roku 2016 u dopravcu inšpekciu. ZSSK mala zatajiť, kde sa nachádza jeden z notebookov jej zamestnancov a zároveň na ňom vymazali dáta. Komisia ako dôvod kontroly uviedla možný kartel dopravcov, ktorého cieľom by bolo vyradenie konkurenčných prevádzkovateľov z trhu.

Iba pol roka po kontrole z Európskej komisie odišiel z hlavnej trate súkromný dopravca Regiojet. Bolo to po sérii politických rozhodnutí, ktoré urobil Robert Fico, Andrej Danko a manažment ZSSK. Napríklad zavedenie bezplatného cestovania, či obnovenie štátnych IC vlakov.

ZSSK vtedy tvrdila, že komisia sa zaujímala o postupy pri predaji koľajových vozidiel. Ak by to tak skutočne bolo, ZSSK mohla zneužiť svoje dominantné postavenie, ktoré zahŕňa napríklad neprimerané nákupné alebo predajné ceny alebo iné nerovné obchodné podmienky.

OĽANO minulý týždeň vyzvalo ministra dopravy Árpáda Érseka, aby po sérii zlyhaní odvolal politických nominantov vo vedení štátnych železničných spoločností ZSSK a ŽSR. Ak sa podozrenia Európskej komisie potvrdia a ZSSK dostane pokutu, manažéri by ju mali zaplatiť a okamžite odstúpiť.

Roztrhnutý vlak, uväznení cestujúci, horiace rušne. Prečo „národný dopravca“ štve zákazníkov a baví internet
17. septembra 2018

Železnice kolabujú, Fico zavádza o ich hospodárení. Žiadame okamžitú výmenu manažmentov ZSSK a ŽSR
19. septembra 2018

Železničná spoločnosť sa stala terčom vtipov práve v čase, keď hudobným klipom láka ľudí z áut do vlakov. Začínajú sa prejavovať problémy, ktoré vo firme roky zanedbávali.

A tento poznáte? Cestujúci pristúpi k okienku a pýta si lístok do Bratislavy. „Prajete si vlak s rušňom?“ spýta sa ho pokladníčka.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), ktorá sa po iniciatíve SNS začala nazývať aj „národný dopravca“, sa stala opäť vďačným terčom zosmiešňujúcich vtipov. Od začiatku septembra ťahá z pohľadu firemného PR veľmi smolnú sériu.

Začalo sa to 5. septembra stručnou informáciou: „Od 09:55 hod. bola prerušená doprava v úseku Kalná nad Hronom – Levice. Roztrhnutie súpravy vlaku R 811.“ V rýchliku Sitno sa vtedy lokomotíva a prvý vozeň oddelili od zvyšku súpravy.  Do Levíc tak dorazila len prvá časť vlaku, zvyšok odtiahli do Kalnej nad Hronom.

Zdroj: denník N

Viac na: https://dennikn.sk/1233013/roztrhnuty-vlak-uvazneni-cestujuci-horiace-rusne-preco-narodny-dopravca-stve-zakaznikov-a-bavi-internet/

V posledných týždňoch vidíme, že slovenská železničná doprava už nie je iba nespoľahlivá, ale priamo nebezpečná. Považujeme za absurdné, že v tejto situácii sa poslanec Robert Fico vyjadruje, že železniciam sa darí a znižujú svoju stratu.

Včera horel expres Podlužan idúci z Bratislavy do Nových Zámkov. Od horiaceho rušňa sa postupne chytil vagón a následne sa pretrhlo aj vedenie, ktoré spadlo, a cestujúci museli utekať po koľajniciach a cez pole. Podobných prípadov bolo v posledných dňoch viac. Horiaci rušeň zo soboty, strhnuté vedenie v Bratislave a cestujúci, ktorí čakali vo vlakoch na pomoc niekoľko hodín, roztrhnutý vlak a ďalší ľudia, ktorí po poruche rušňa doslova dokráčali do práce a do škôl po koľajniciach. Reakcie pána Érséka, ale aj predsedu SNS Andreja Danka sú, že vlaky sa postupne modernizujú a manažmenty štátnych železničných firiem sú schopné, a nemôžu za jeden deň dobehnúť to, čo sa tridsať rokov zanedbávalo. Musíme dodať, že netreba zabúdať na to, kto na Slovensku vládol bez krátkej prestávky posledných dvanásť rokov.

Za tieto havárie zodpovednosť aj súčasné vedenie železničných firiem. Tieto havárie sú dôsledkom katastrofálnej údržby, ktorá sa každý deň zanedbáva. Vo Švajčiarsku jazdia bez problémov aj 50-ročné rušne, či vagóny. U nás však horia, pretože zamestnanci železníc nemajú s čím robiť. Chýbajú náhradné diely a materiál na opravu vlakov. To všetko vám potvrdí ktorýkoľvek zamestnanec údržby, nie manažéri z riaditeľstiev. Je paradoxné, že v tejto situácii „masíruje“ poslanec Robert Fico verejnosť tým, že vďaka doprave zadarmo sa vlakom darí, cestujúcich je viac a železnice znižujú stratu.

Je pravda, že strata železníc sa postupne znižuje, no R. Fico zamlčal, že štát každý rok posiela železniciam výrazne viac peňazí vo forme dotácií. Od roku 2014 do roku 2017 sa strata štátneho dopravcu síce znížila o tri milióny eur, dotácie štátu sa však zvýšili o neuveriteľných 33 miliónov eur. Okrem toho rástli železniciam aj tržby z prepravy. Robert Fico tak zatajil minimálne 30 miliónov, ktoré sa stratili v Železničnej spoločnosti a zneužíva, že v komplikovaných číslach sa bežní ľudia nevyznajú.

Štát míňa na železnice stále viac peňazí, vlakov jazdí rovnako málo a ich kvalita sa zhoršuje. My sa preto pýtame, kde sú tieto peniaze? Prečo nám na koľajniciach horia rušne, keď do železníc leje štát stále viac peňazí?

Žiadam ministra dopravy, aby okamžite vymenil manažmenty Železničnej spoločnosti a Železníc Slovenskej republiky. Sú tam nekompetentní politickí nominanti pána Danka a pána Hrnčiara. A to nielen na riaditeľských pozíciách, kde šéfom ZSSK je právnik a šéfom ŽSR bývalý manažér Orangeu. Nehovoriac o tom, že ani ľudia pod nimi nie sú odborníci. Príčinou toho je zlá organizácia práce, katastrofálna údržba, nejasné hospodárenie a každodenné meškania, na ktoré doplácajú cestujúci. Železnice ihneď potrebujú odborníkov. Železniciam musia šéfovať skúsení manažéri s dlhoročnou praxou na železnici.

Predražené video z výstavby mosta v Komárne: desať minút za 60-tisíc eur
2. augusta 2018

Šéf Slovenskej správy ciest má na krku kauzu Dron
2. augusta 2018

Výstavbu nového mostu medzi Komárnom a Komáromom má pripomínať propagačné video aj fotodokumentácia. Slovenská správa ciest (SSC) preto vypísala súťaž, aby našla vhodného dodávateľa.

Autor má natočiť desať videí pomocou dronu a každé má mať aspoň minútu. Okrem toho má dodávateľ namontovať dve časozberné kamery a odovzdať z nich spracované video.

Zákazku vyhrala firma Segal zo Žirian, pretože z troch súťažiacich ponúkla najnižšiu cenu. Správa ciest jej zaplatí 58 200 eur v priebehu jeden a pol roka.

Hodnotu promo videa odhadli oslovení odborníci na päťnásobne nižšiu. Slovenská správa ciest, ktorá si ho objednala, na výške trvá. Pri odhadovaní sumy pritom oslovila aj firmu, ktorá stavia domy.

Zdroj: aktuality.sk

Viac na: https://www.aktuality.sk/clanok/611172/predrazene-video-z-vystavby-mosta-v-komarne-desat-minut-za-60-tisic-eur/

Slovenská správa ciest (SSC) si objednala natočenie 10-minútového videa mosta medzi Komárnom a Komáromom za takmer 60-tisíc eur v zákazke: Foto a video dokumentácie stavby „Nový cestný most medzi mestami Komárom-Komárno vyhotovený bezpilotným lietadlom“.

Len krátko po tom, ako hnutie OĽANO  upozornilo na predražené pracovné prostriedky pre zamestnancov Železníc slovenskej republiky o takmer o 200-tisíc eur, minister dopravy má opäť čo vysvetľovať.

SSC predpokladala, že zákazka bude stáť 49-tisíc eur bez DPH.  Domnievam sa, že štátna firma úmyselne nastavila zákazku po limitom 50-tisíc eur, aby na ňu nemusela robiť transparentnú súťaž, ktorá by mohla priniesť nižšiu cenu vo verejnom obstarávaní.

Prieskum trhu „troch kamarátov“ – teda firiem, z ktorých dve nemali žiadne skúsenosti s predmetnou činnosťou vyhrala firma Segal s cenou takmer 60-tisíc eur s DPH. Táto firma je zároveň prepojená s členom predstavenstva Regionálnej správy a údržby ciest Nitra Valentínom Gálom. Suma, za ktorú natočia videá predstavuje ročné tržby firmy Segal, ktoré dosahovala v predchádzajúcich rokoch.

Keďže SSC sa vyhovára, že nemôže zverejniť konkurenčné ponuky ostatných účastníkov súťaže, žiadame ministra dopravy Árpáda Érseka, aby objasnil všetky podrobnosti zákazky na desaťminútové video za takmer 60-tisíc eur.

Minister dopravy Érsek musí voči riaditeľovi SSC Romanovi Žemberovi vyvodiť zodpovednosť pre podozrenie, že vedome manipuloval a „ušil“ zákazku na mieru spriazneným firmám. Samotný spolumajiteľ Segalu Csaba pracuje vo firme Granvia, ktorá je koncesionárom časti rýchlostnej cesty R1 – teda obchodného partnera Ministerstva dopravy.

Na základe hore uvedených podozrení preto podávam podnet na Najvyšší kontrolný úrad, aby preveril nehospodárne nakladanie s peniazmi občanov pri tejto zákazke.

Opravy na železnici vylúčia vlakovú dopravu
16. júla 2018

ŽSR realizuje predražené nákupy v pochybných tendroch
24. júla 2018

Na trase medzi Rematou a Handlovou nebudú v utorok 17. júla medzi 7.40 h a 12.20 h premávať vlaky.

Informoval v pondelok Dávid Bozsaky z odboru komunikácie Železníc SR (ŽSR).

„V rámci výluky sa v uvedenom úseku zrealizujú činnosti spojené so skladaním dlhých koľajnicových pásov a opravou a údržbou železničného zvršku. Práce vykonajú ŽSR vlastnými personálnymi kapacitami,“ uviedol Bozsaky.

Zdroj: My Horná Nitra

Viac na: https://myhornanitra.sme.sk/c/20871555/opravy-na-zeleznici-vylucia-vlakovu-dopravu.html#ixzz5Mw8lAN00

Stav koľají na Slovensku sa neustále zhoršuje. Medzi rokmi 2012 a 2017 stúpol podiel nevyhovujúcich úsekov z 23 na takmer 28 % siete. Ľudia musia znášať rôzne obmedzenia takmer na tretine všetkých tratí. Na mnohých úsekoch sú koľajnice tak rozbité, že vlaky musia jazdiť pomalšie a meškajú. Na zmodernizovanom úseku medzi Trnavou a Leopoldovom IC-čka a rýchliky od začiatku roka až doteraz brzdia kvôli chybnej výhybke zo 160 km/h na 60 km/h. Podobne aj vlaky medzi Petržalkou a Novým Mestom spomaľujú z 80 km/h na 50 km/h kvôli zhnitým podvalom.

Azda najakútnejším prípadom v tomto smere bola jednokoľajka Humenné – Stakčín, kde sa na niektorých miestach tak zmenil rozchod koľají, že cestujúci museli medzi Sninou a Stakčínom pol roka prestupovať z vlaku do autobusu.

Za tento stav zodpovedné Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré zlý stav železničných tratí odôvodňujú obvykle nedostatkom financií na ich opravu.

Napriek tomu sme našli sme niekoľko obstarávaní, ktorými táto štátna firma nakúpila bežné pracovné pomôcky za ceny, ktoré sú výrazne vyššie, ako ceny obdobných výrobkov v ktoromkoľvek obchode. Pri celkovom objeme obstarávaného tovaru ide o vysoký objem premrhaných prostriedkov, ktoré by železnice mohli použiť účelnejšie.

Napríklad 16-tisíc tričiek s krátkym rukávom nakúpila ŽSR od spoločnosti REMPO za 6,31 eur za kus bez DPH. Ide o štandardné bavlnené tričko s malým logom ŽSR. Bežná cena podobného trička je približne 2,90 eur. Samotná firma Rempo ponúka na svojom webe rovnaké tričká tiež za 2,90 eur za kus. Iný výrobca nám na požiadanie vypracoval cenovú ponuku so sumou 2,17 eur za kus. Oslovili sme aj jedného veľkého zamestnávateľa na Slovensku, ktorý hromadne nakupuje pracovné tričká pre svojich zamestnancov dokonca za 1,99 eur bez DPH. Ak by ŽSR obstarávali tieto tričká za bežnú trhovú cenu, dosiahli by úsporu viac ako 66-tisíc eur.

Firma REMPO zarezonovala v médiách pred tromi mesiacmi, keď predseda OĽANO Igor Matovič odhalil obchody jej majiteľov s manželkou vtedajšieho ministra vnútra Tomáša Druckera. Druckerová vtedy kupovala od REMPa lukratívne pozemky podozrivo lacno. Ukazuje sa, že REMPO získavalo zákazky nielen od slovenskej pošty, v čase keď jej šéfoval Tomáš Drucker. Zákazky mala firma aj v zdravotníctve, a teraz vidíme, že sa jej darí aj v rezorte dopravy.

Druhým príkladom predraženého nákupu je obstaranie 80-tisíc balení pracieho prášku na pranie pracovných odevov, ktoré ŽSR nakúpila od košickej firmy FOREX brokers s. r. o. za 3,12 eur za jedno balenie. Nám sa podarilo len za pár minút na internete nájsť celú plejádu práškov renomovaných firiem za ceny od 1,70 eur, pričom špeciálne prášky na pranie pracovných odevov sú ešte podstatne lacnejšie. S rovnakou gramážou je prášok dostupný aj za 0,51 eur. Riadny a starostlivý hospodár by nakupoval predmetný produkt nanajvýš za 1,70 eur. V tomto konkrétnom prípade by dosiahol úsporu viac ako 131-tisíc eur.

Ďalším príkladom obstaranie tzv. nočných výpraviek. Košická firma KONEX ELEKTRO sa kúpnou zmluvou zaviazala dodať železniciam jeden kus takejto baterky za neuveriteľných 178,89 eur za kus. Som presvedčený, že aj pri veľmi konzervatívnom uvažovaní možno odhadnúť predraženie na jednom kuse o prinajmenšom 100 eur. Keďže železnice odobrali prinajmenšom 200 kusov týchto lampičiek, odhadujem objem premrhaných prostriedkov na 20-tisíc eur.

Celková úspora, ktorú sme vyčíslili na týchto troch nákupoch pracovných prostriedkov je približne 200-tisíc eur. Za spomínanú sumu by sa napríklad dala opraviť výhybka na hlavnej trati, aby IC vlaky a rýchliky nemuseli spomaľovať. Ide pritom iba o náhodné príklady, ktoré však odrážajú to, ako sa na železniciach hospodári s peniazmi daňových poplatníkov.

Mám vážne obavy, že podobne nehospodárne postupujú železničiari aj pri väčších a viac sofistikovaných tendroch, napríklad pri plánovanom tendri na kamerový systém, či pri nákupe výpočtovej techniky, ktoré pozorne sledujeme. Cieľom, nielen našim, ale predovšetkým súčasných manažérov ŽSR by malo byť okamžité zastavenie plytvania, a investícia ušetrených peňazí do opravy koľají, pretože katastrofálny stav tratí prispieva k meškaniam vlakov a sťažnostiam cestujúcich.

Viac na: https://www.facebook.com/obycajni.ludia.a.nezavisle.osobnosti/videos/1659522707494098/

Érsek pripravuje liberalizáciu na vybraných železniciach
15. mája 2018

Ministerstvo šliape pri riešení verejnej osobnej dopravy na brzdu i plyn súčasne
16. mája 2018

Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) v pondelok informovalo, že pripravuje súťaž na osobnú regionálnu prepravu vo verejnom záujme na úseku Košice – Moldava nad Bodvou, mesto tento zámer zverejnilo v Úradnom vestníku Európskej únie. Osobnú prepravu na tomto úseku zabezpečuje práve štátny osobný vlakový dopravca. V rámci liberalizácie železničnej osobnej dopravy rezort plánuje aj súťaž na trati Žilina – Rajec. Ďalšie trate pre súťaže, vrátane trasy Bratislava – Komárno, majú byť zverejnené v najbližších mesiacoch, aby sa mohlo začať súťažiť už v budúcom roku.

Zdroj: pravda.sk

https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clanok/469766-statny-dopravca-chce-sutazit-so-sukromnikmi-o-dotovane-vlakove-trate/

Ministerstvo dopravy sa rozhodlo vypísať súťaže na nových dopravcov v  železničnej osobnej doprave na viacerých železničných tratiach. Po avizovanej súťaži na úseku Žilina – Rajec bola najnovšie oznámená aj súťaž na trať Košice – Moldava n. Bodvou. Tento krok MDV SR považuje tieňový minister dopravy Ján Marosz za závažnú chybu a pokladá za správne, aby ho ministerstvo dopravy prehodnotilo.

Už dlhý čas sa celé Slovensko borí s problémom nesúladu cestovných poriadkov prímestských autobusov a regionálnych vlakov. MDV SR už pred niekoľkými rokmi zistilo, že najzásadnejšou príčinou tohto rozvratu je dvojkoľajnosť objednávania ich výkonov – vlaky objednáva ministerstvo dopravy, autobusy vyššie územné celky. Pochopilo tiež, že systémovú nápravu možno dosiahnuť len odstránením tejto dvojkoľajnosti, t. j. sústredením kompetencie objednávať dotované dopravné výkony v jediných rukách.

Do programového vyhlásenia si vláda dokonca dala záväzok pripraviť podmienky pre vznik dopravnej autority ktorá by zastrešila objednávanie výkonov vo verejnom záujme tak v železničnej, ako aj autobusovej doprave, a zabezpečila nevyhnutnú synchronizáciu jednotlivých spojov …“.

Považujem za zarážajúce, ak popri realizácii tejto úlohy ministerstvo zároveň rozvíja úvahy o vypísaní súťaží na nových železničných dopravcov.

Prvým krokom k zosúladeniu cestovných poriadkov autobusov a vlakov má byť  významné posilnenie železničnej osobnej dopravy v tých smeroch, kde železnica má predpoklady stať sa nosným dopravným prostriedkom. A naopak, nemožno ani vylúčiť prehodnotenie železničnej osobnej dopravy v miestach, kde jej prácu efektívnejšie môžu vykonávať  prímestské autobusy.

O tom všetkom sa má rozhodovať na základe plánu dopravnej obsluhy. Jeho príprava má byť prvou úlohou novozriadenej dopravnej autority. Cieľom  tohto plánu bude, rešpektujúc možností štátneho rozpočtu, účelne prerozdeliť výkony vo verejnej osobnej doprave. Okrem iného bude musieť zohľadniť aj existujúce mnohoročné kontrakty na zabezpečovanie dopravných služieb v autobusovej i železničnej doprave. A toto je podstata problému.  Ak si v tejto dobe predčasnou liberalizáciou železničnej osobnej dopravy „zabetónujeme“ súčasný, úplne nedostatočný rozsah vlakovej dopravy na perspektívnych tratiach alebo zakontrahujeme neefektívne železničné výkony, znemožníme tým dopravnej autorite na dlhú dobu akékoľvek jej optimalizačné úsilie.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia si chce prenajať viacsystémové rušne
14. mája 2018

Cargo zrejme súťaží fiktívne, víťaz je známy ešte pred otvorením obálok
9. mája 2018

Najväčší slovenský nákladný prepravca Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo) v týchto dňoch vyhlasuje obchodnú verejnú súťaž na prenájom desiatich viacsystémových rušňov. Predpokladaná hodnota zákazky za prenájom na desať rokov je 58,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Železničná spoločnosť sa pre tento krok rozhodla, aby si zachovala svoju konkurencieschopnosť na európskom trhu. Na prepravnom trhu totiž nastupuje nový model realizácie prepráv. Záťaž prestáva byť odovzdávaná na hraniciach štátov a dopravcovia začínajú v zvýšenej miere realizovať výkon na celom ramene z miesta nakládky až po miesto vykládky.

Zdroj: nasadoprava.sk

Viac na: https://nasadoprava.sk/zeleznicna-spolocnost-cargo-slovakiasi-chce-prenajat-viacsystemove-rusne/

Už pred polrokom sme poukázali na čudný lízing desiatich rušňov od lízingovej spoločnosti S Rail Lease, s. r. o., Bratislava . Štátny osobný železničný dopravca sa vtedy obhajoval tým, že rušne budú spoločnosti k dispozícii s full servisom a za technické poruchy bude zodpovedný prenajímateľ. Vtedy sme namietali predovšetkým spôsob obstarania, ktorý bol najdrahší zo všetkých možných variantov a ktorý spôsobí, že po desiatich rokoch nebude mať dopravca ani rušne a ani peniaze. Dňa 9. mája sa otvárali obálky s cenovými ponukami vo verejnej obchodnej súťaži na operatívny lízing desiatich rušňov štátneho Carga. Zadanie je prakticky rovnaké, ako pri súťaži osobného dopravcu s takmer rovnakou cenou, bezmála šesťdesiat miliónov eur. Cargo dokonca používa aj úplne zhodné argumenty ako osobný dopravca.

Už v apríli 2018 sa však v českom časopise Železniční magazín objavili fotky bieleho rušňa typu Vectron 383.202 so slovenskou imatrikuláciou na firmu S Rail Lease (SK RAILL). Išlo o skúšky medzi Mníchovom a Ingolstadtom. Redaktori časopisu Železniční magazín sa pýtali na budúcnosť tohto rušňa S Rail Leaseu. Dostali však vyhýbavú odpoveď. Cargo reagovalo mierne podráždene: „V súčasnej dobe neprebieha žiadna verejná súťaž vyhlásená našou spoločnosťou, ktorej predmetom by bolo obstaranie viacsystémových hnacích železničných vozidiel. Žiadame Vás, aby naša spoločnosť nebola spomínaná v súvislosti s uvedeným rušňom ani jeho vlastníctvom.“ Krátko na to však Cargo vyhlásilo súťaž, ktorej okolnosti sú úplne zhodné s nedávnym obstarávaním štátneho železničného dopravcu, ktorú odôvodňovalo aj zhodnou argumentáciou. Prakticky súčasne sa v rušňovom depe Bratislava – východ objavili tri biele rušne Siemens typ Vectron rad 383.2 s imatrikuláciou vlastníka SK-RAILL, ktoré sa tu podrobili 17.4.2018 technicko – bezpečnostnej skúške.

Nepotrebujeme vešteckú guľu na to, aby sme mohli s najväčšou pravdepodobnosťou vyhlásiť, že víťazom verejnej obchodnej súťaže na obstaranie desiatich elektrických rušňov sa stane rovnaká firma, ako pri osobnom dopravcovi a to S Rail  Lease s.r.o. z Bratislavy. Vyzývam ministra dopravy pána Érseka, aby uvedenú súťaž zrušil a dohliadol na vypísanie transparentného nákupu, a nie lízingu nových rušňov. Odpoveď očakávame na pôde hospodárskeho výboru NR SR v krátkom čase. Takisto podávame podnet na preverenie súťaže na Najvyšší kontrolný úrad.

Slováci sa v tomto roku nedočkajú ani kilometra novej diaľnice. Štát údajne nezaspal.
27. marca 2018

Vláda znovu o diaľniciach v programovom vyhlásení zavádza
28. marca 2018


To, že sa v roku 2018 nepodarí otvoriť pre motoristov ani kilometer novej diaľnice či rýchlostnej cesty, je pravdou. Neznamená to však podľa Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR žiadnu katastrofu ani nič zlé.

„Neznamená to, že by Národná diaľničná spoločnosť a Slovenská správa ciest spali, ani ministerstvo dopravy nespí,“ zdôraznil to v utorok riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií MDV SR Peter Varga na Cestnej konferencii 2018, ktorú organizuje Slovenská cestná spoločnosť.

Podľa neho to takto „jednoducho vyšlo a vyšlo to tak preto, lebo sa ministerstvo snaží veci vždy robiť najlepšie ako sa dá, najskôr ako sa dá a v čase, v ktorom sú kvalitne pripravené“.

Pracuje sa teda podľa Vargu na veľkom počte úsekov a získavajú sa financie na to, aby bolo možné uskutočniť čo najviac z priorít, ktoré Slovensko potrebuje.

Čítajte viac: https://ekonomika.sme.sk/c/20790664/slovaci-sa-v-tomto-roku-nedockaju-ani-kilometra-novej-dialnice-stat-udajne-nezaspal.html#ixzz5BDLUq4ip

Vláda SR neotvorí v tomto roku žiadnu novú diaľnicu. A to aj napriek tomu, že podľa zmluvy so zhotoviteľom sa mala tento rok v októbri otvárať prvá časť južného obchvatu Žiliny (11 km dlhý úsek D1 za takmer pol miliardy €  – Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka). Na to, aby tento úsek mohol byť v prevádzke je potrebné dokončiť nadväzujúci 2 km privádzač zo Žiliny, ktorý sa napojí na D1 v križovatke Lietavská Lúčka. Tento úsek mal byť už dávno hotový, podklady na súťaž boli prichystané na stole v NDS dva roky a zápchy na južnom vstupe do krajského mesta Žilina mohli byť pri vhodnom riešení už dnes minulosťou. Pred rokom v marci sme sa pýtali ministra dopravy, prečo mešká spustenie férovej verejnej súťaže na zhotoviteľa tohto diela. Minister obhajoval netransparentný postup, podľa ktorého sa mal úsek privádzača do Žiliny stať „doplnkovým tovarom“ za 22 miliónov pre konzorcium stavebníkov úseku D1. Aj po našej intervencii nakoniec súťaž spustil, a tá priniesla zlacnenie diela o 8 miliónov. Až v tomto období sa práce na privádzači konečne rozbiehajú, ale zodpovednosť a zlyhanie si ani NDS ani ministerstvo dopravy nechcú priznať. Radšej sa vyhovárajú na  „zlú geológiu pri razení tunelov“.

Téma výstavby diaľnic sa stáva „fraškou“, kde štát si obháji takmer všetko a občan je len v pozícii čakajúceho a prosiaceho bez nároku na presné a transparentné informácie.

Arogancia novej vlády je tak veľká, že neváhali ponechať v programovom vyhlásení vetu: „ Cieľom vlády je umožniť motoristickej verejnosti už od roku 2020 využívať všetky diaľničné úseky.“ Predsavzatie je zjavne zavádzajúce, keď už v roku 2016, kedy bolo toto programové vyhlásenie v parlamente prvýkrát, bolo jasné, že tento cieľa sa nedá splniť. Tento cieľ mohol byť naplnený za týchto predpokladov: (Nezveriť výstavbu diaľnic oligarchom, ktorí hľadia na svoje provízie a občan im je ukradnutý.) Plánovať súvislé, dlhšie úseky, jasne prioritizovať postup pri výstavbe na minimálne dekádu dopredu. Prestať stanovovať priority podľa „zapáčeniu sa svojim voličom“.  Hľadať hodnotu za peniaze, najmä korektnou súťažou a nie kartelovými dohodami oligarchie. Zveriť riadenie NDS  špičkovým odborníkom a nie politickým nominantom bez potrebných skúseností.

Národný dopravca pýta viac peňazí na trate
19. marca 2018

Železničná spoločnosť navrhuje projekty vzdialené od reality
14. marca 2018

Žiadne nové železničné trate, pomalá modernizácia či nulové investície do koľajovej dopravy v mestách a následný kolaps autodopravy. Takto vidia železničnú infraštruktúru na Slovensku zástupcovia španielskych, švajčiarskych aj slovenských osobných vlakových dopravcov. „Pridávanie ďalších cestných pruhov nie je možné, no napriek tomu investície do koľajovej dopravy stagnujú,“ tvrdí predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Filip Hlubocký.

Viac na: https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/1710478-narodny-dopravca-pyta-viac-penazi-na-trate

Tento týždeň zorganizovala štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v Bratislave konferenciu, ktorá mala zodpovedným orgánom štátnej správy vyslať posolstvo o dlhodobom podfinancovaní slovenskej železnice. Tento fakt zdôraznil aj Libor Lochman, výkonný riaditeľ medzinárodného združenia železničných dopravcov a manažérov železničnej infraštruktúry CER, ktorý poukázal na nepomer medzi financovaním údržby cestnej a železničnej infraštruktúry, samozrejme v neprospech železničnej. Akokoľvek je toto posolstvo aktuálne (najmä vo svetle rastúceho kolapsu cestnej dopravy najmä na vstupoch do väčších miest počas dopravných špičiek), nerezonovalo na konferencii tak, ako by si to situácia reálne vyžadovala.

Zo strany ZSSK odzneli na konferencii návrhy, ktoré sú do značnej miery vzdialené od reality. Inak sa totiž nedá hodnotiť predstava vybudovať vysokorýchlostnú trať (teda trať s rýchlosťou cez 200 km/hod) v línii Zvolen – Fiľakovo – Plešivec – Košice v situácii, keď ŽSR nedokáže reálne udržať konštrukčné technické parametre spred mnohých desiatok rokov ani na podstatne vyťaženejších tratiach, na ktorých sa vykonáva rozsiahla, dokonca i medzinárodná osobná doprava.

Z pohľadu ZSSK je prekvapivé, keď hovorí o potrebe veľkolepých zásadných zmien na železničnej infraštruktúre, hoci  nie je schopná zabezpečiť dopravu ani len tých cestujúcich, ktorí sú na jej služby odkázaní a kvalitou svojich služieb je hlboko pod úrovňou, poskytovanou napríklad v Česku. A to za podstatne nižšiu cenu jednotky výkonu ako na Slovensku.

Navyše, návrhy modernizácie existujúcich alebo výstavby nových tratí nemá dávať ZSSK, ale ministerstvo dopravy, ktoré je zodpovedné za formulovanie štátnej dopravne politiky a má k dispozícii všetky nástroje na jej napĺňanie.

Prvým a najdôležitejším predpokladom k rozhodnutiu o akejkoľvek modernizácii či výstavbe železničnej infraštruktúry je konsolidovaný plán dopravnej obsluhy pre celé územie SR. Zodpovednosť za formuláciu plánu má ministerstvo dopravy. Plán musí byť sformulovaný na základe všeobecne platných štandardov dopravnej obslužnosti územia. Až na základe takéhoto plánu možno zodpovedne povedať, ktoré železničné trate sú pre dopravnú obsluhu štátu skutočne dôležité a aké majú mať parametre. Z neho vyplynie aj zadanie pre kapacitné, kvalitatívne i technické parametre pre vozidlá, ktoré majú po železnici premávať, aby ZSSK nemohla v budúcnosti nakupovať drahé vozidlá so životnosťou až 40 rokov len podľa náhodného subjektívneho pocitu alebo osobných preferencií vedenia firmy.

ZSSK nakúpi 25 elektrických vlakov od konzorcia Škoda Transportation a ŽOS Trnava
7. marca 2018

Aj nákupy vlakov treba nechať posúdiť cez hodnotu za peniaze
7. marca 2018

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) podpísala zmluvu so spoločnosťami Škoda Transportation, a. s., Plzeň a ŽOS Trnava, a. s., na dodanie 25 vlakových elektrických jednotiek v hodnote 160 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (192 mil. eur vrátane DPH). Konzorcium uvedených spoločností uspelo v novej súťaži vyhlásenej vlani v apríli.

Ako národný osobný vlakový dopravca v utorok informoval, projekt bude financovaný zo zdrojov Európskej únie v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020, zo štátneho rozpočtu a z vlastných prostriedkov. Je to doteraz najväčšia investícia ZSSK od jej vzniku v roku 2005. Kúpna zmluva bola uzavretá v pondelok a po zverejnení v centrálnom registri nadobudla účinnosť v utorok.

Zdroj: nasadoprava.sk

Obstaranie 25 elektrických motorových jednotiek považujem, na rozdiel od nedávno komentovaných motorových vlakov zo ŽOS Vrútky, za relatívne dobre zvládnutý krok. Ide o doplnenie vozidlového parku ZSSK pomerne spoľahlivými elektrickými motorovými jednotkami, ktoré sa už osvedčili aj v Českej republike. A ani cena jednotiek na prvý pohľad nedáva príčinu pre potrebu detailnejšieho skúmania okolností tendra. Identifikované rozdiely oproti cene, ktorú za podobné jednotky zaplatili pred časom České dráhy, môžu ísť napríklad na vrub zmeny kurzu eura a českej koruny. Považujeme však za potrebné upozorniť na potrebu starostlivého odôvodňovania takýchto rozsiahlych investícií presne determinovanými potrebami grafikonu a z neho vyplývajúcich obehov vozidiel. To nie je možné bez jednoznačného dlhodobého plánu dopravnej obsluhy. Taký plán zatiaľ, žiaľ, na Slovensku chýba. Rovnako považujem za potrebné, aby výhodnosť akýchkoľvek obstarávaní v hodnote nad 40 miliónov eur bola posudzovaná aj Útvarom hodnoty za peniaze na ministerstve financií.

ZSSK má opäť problém s novými vlakmi
9. februára 2018

Ako je možné, že úplne nové vlaky sú už po pár mesiacoch v takomto stave?
20. februára 2018

ZSSK má opäť problém s novými vlakmi
Na miesto moderných vlakov staré a preplnené motoráky. Cestujúci na východnom Slovensku sa v posledných týždňoch museli znovu rozlúčiť s novými súpravami. Stáli milióny eur, ale sú opäť pokazené. Zo šestnástich súprav jazdili začiatkom týždňa iba dve. Pribudol aj nový problém, zničené kolesá. Železničná spoločnosť Slovensko sa sťažuje na zlé koľaje, ktoré spravuje ŽSR.
Moderné vlaky v okolí Prešova, Bardejova či Humenného nahradili v uplynulých týždňoch desiatky rokov staré motoráky. Cestujúcim sa to nepáči. „Každý sa sťažuje na to, že prečo nechodí tam ten vlak ako predtým čo chodil. Tu smrdí tu vnútri nafta, trepe to, hučí to. Plné sú tie vlaky, lebo v tých novších súpravách je oveľa viac miesta, je to komfortnejšie a zima je vždycky, keď sa otvoria dvere v celom vlaku je hneď zima. A sú hrozné, minule nám tam začalo dymiť vo vlaku,“ sťažujú sa cestujúci.
Štátny dopravca má na východnom Slovensku šestnásť moderných vlakov, ktoré stáli takmer 80 miliónov eur. Železničná spoločnosť priznáva, že začiatkom týždňa boli pojazdné iba dva. Zvyšných štrnásť muselo ostať v depe. Viaceré z nich pre dlhodobé problémy s motormi, na ktoré RTVS upozornila už v júni minulého roka. Až šesť vlakov má teraz problémy s kolesami. Podľa dopravcu za to môže zanedbaná trať medzi Prešovom a Bardejovom.
Zdroj: RTVS

Poruchovosť nových vlakov radu 861 od ŽOS Vrútky. V dôsledku častých porúch musia tieto nové moderné súpravy na našich železniciach zastupovať motoráky z osemdesiatych rokov bez klimatizácie, v ktorých cestujúci cíti každý spoj na koľajniciach, a často aj naftu a výfukové splodiny. K februáru 2018 je z prevádzky vyradených až 53 percent týchto nových vlakov. Najčastejšími poruchami sú údajne závady chladiaceho systému, poruchy motora, chybný palubný elektronický riadiaci systém, v poslednom čase časté poškodenia kolies a iné poruchy.

ZSSK alibisticky tvrdí, že na vine sú koľajnice, ktoré spravuje ŽSR. Manažéri ŽSR a ZSSK sa namiesto intenzívneho riešenia problému vyhovárajú jeden na druhého, kto nesie zodpovednosť za to, že ľudia vidia drahé, nové a pritom pokazené vlaky v depe a nie na železnici. Vyhováranie sa ZSSK na chybné koľajnice je pritom neopodstatnené. Ak po nich dokáže jazdiť stará 812-tka, nie je nijaký dôvod predpokladať, že nová 861-tka by mala mať problém. Naopak, týmto novým vlakom odpadáva materiál z jazdnej plochy na kolesách, čo poukazuje na konštrukčné problémy pri výrobe.

ŽOS Vrútky sa mimoriadne darí pri získavaní zákaziek na nové koľajové vozidlá. Výsledkom sú motorové vlaky 861. Firma ale podľa expertnej správy nemala ani najzákladanejšie skúsenosti pri vývoji tak zložitého výrobku, a nemala ani možnosť novovyvinuté vozidlo dostatočne vyladiť, vzhľadom na malé počty odoberaných vozidiel.

Ministerstvo dopravy musí vo svojom dopravnom pláne presne stanoviť, kde a ako má železničná doprava pôsobiť. Takýmto spôsobom by sa zistilo, koľko a akých vozidiel železničná osobná doprava skutočne potrebuje. Predišlo by sa smiešnemu a súčasne jalovému prehadzovaniu zodpovednosti za aktuálny problém. Súčasne je nevyhnutné stanoviť striktné kvalitatívne štandardy, ktoré majú železničné spoločnosti aj dodávatelia napĺňať, ak chcú dostať svoje peniaze.

OĽANO bude naďalej pozorne sledovať vývoj situácie pokazených, ale tiež novo dodávaných motorových jednotiek. ZSSK a ŽOS Vrútky totiž podpísali zmluvu na ďalších 21 kusov.

Viac v našom videu: https://www.youtube.com/watch?v=8IQa_lfJy9s

V marci už naozaj začnú stavať obchvaty Bratislavy aj Prešova, sľubuje Érsek
30. januára 2018

Obchvat Bratislavy je v nedohľadne
1. februára 2018

V marci tohto roka, po viac než roku a pol od podpisu zmluvy, sa začne stavať obchvat Bratislavy (59 km) za takmer 2 miliardy eur. Minister dopravy Árpád Érsek sa na tom dohodol s konzorciom okolo španielskej firmy Cintra.

„Sme dohodnutí, že od marca idú plným tempom na výstavbu,“ povedal Érsek.

Práce na stavbe od podpisu zmluvy v máji 2016 brzdili problémy s chýbajúcimi stavebnými povoleniami (pre špekulantov s pozemkami) a neskôr chýbali podľa medializovaných informácií konzorciu pod vedením španielskej firmy Cintry zmluvy so subdodávateľmi.

„Na poslednom stretnutí mi hovorili, že majú zazmluvnený všetok materiál, čo treba, aj to je jedna podmienka, a že nebudú robiť s veľkými firmami, budú robiť s malými subdodávkami,“ odpovedal Érsek na otázku, či je problém s dodávateľmi vyriešený.

Veľkí hráči slovenského stavebného trhu zo Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) sa od spolupráce so Španielmi dištancovali.

Dôvodom posunu sú najmä peripetie s výkupmi pozemkov a so stavebnými povoleniami, za čo nesie zodpovednosť najmä Érsekov štátny tajomník Viktor Stromček (Smer). S výstavbou sa vraj má začať až v marci 2018. Takýto termín avizoval v televíznom spravodajstve minister Érsek. Zdá sa, že na ministerstve dopravy je taký neporiadok, že nevedia, čo sa stavia a čo nie. V septembri 2017 sa pán minister pochválil na stránke ministerstva dopravy, že naštartoval výstavbu takmer 100 km diaľnic – medzi inými úsekmi aj D1, D4. V Bratislave a jej okolí však žiadna diaľnica vo výstavbe nie je. Ministerstvo dopravy teda vlani evidentne klamalo.

Ak na ministerstve dopravy nevedia, či sa diaľnica stavia alebo nie, svedčí to najmä o tom, že chýba seriózne dopravné plánovanie založené na dopravných, ekonomických a sociálnych aspektoch. Veci sa robia naopak. Ako je možné, že dopravné prieskumy, vrátane smerových a modelovanie budúcich intenzít sa v prípade D4/R7 vykonalo až po vyhlásení verejného obstarávania, keď to malo byť hotové na úplnom začiatku celého plánovacieho procesu? Najprv sa má robiť štúdia realizovateľnosti, prieskumy, modely a na základe ich výsledkov sa má rozhodnúť, či sa diaľnica ide stavať alebo nie. A až potom sa pripravuje projektová dokumentácia a následne sa vyhlasuje verejné obstarávanie. V týchto dňoch dochádza k optimalizácii a prerábaní mnohých projektov, ktoré nesú so sebou aj také javy ako znižovanie navrhovanej rýchlosti, odstraňovanie protihlukových stien či niektorých cyklotrás.

Praktické zlyhanie celého projektu je aj v tom, že štát najprv hovoril, že vydá stavebné povolenia na 2 úseky obchvatu D4/R7 v marci 2016, potom to posunul v zmluve na jeseň 2016. Fakticky však povolenia boli k dispozícii až o rok neskôr. To je podľa zmluvy s koncesionárom situácia zrelá na tzv. kompenzačnú udalosť, čiže nedodržanie zmluvne dohodnutých termínov a pochybenie na strane verejného obstarávateľa, za čo hrozia zo zmluvy miliónové pokuty.

Najdlhší úsek projektu D4/R7 od Jaroviec po Ivanku sa má podľa zmluvy stavať vyše 4 roky. Ak je údaj korektný, o čom nie je dôvod pochybovať, tak už začiatkom minulého roka musel minister vedieť, že pôvodný zmluvný termín na dokončenie, teda rok 2020 nie je reálny. Je otázne, aké posolstvo chcel minister Érsek tento týždeň vyslať, keď sa po takmer roku odhodlal povedať, že diaľničný obchvat Bratislavy sa nestihne postaviť včas.

Ďalší problém je v tom, že konzorcium „Obchvat nula“ nedokáže nájsť vhodné firmy na realizáciu D4 a R7. Minister vidí východisko v zazmluvnení malých dodávateľov, ktorí budú realizovať komplikované stavebné projekty, súvisiace s výstavbou diaľnic. Môže most cez Dunaj realizovať firma, ktorá nemá dostatočné skúsenosti? Celá situácia začína pripomínať Poľsko, kde v r. 2011 čínska firma COVEC vyhrala zákazku na výstavbu 50 km diaľnice z Varšavy do Lodze s nízkou cenou, následne ale nedokázala nájsť dodávateľov a štát musel zveriť zákazku inej firme. Nemaľujeme čerta na stenu, ale momentálnemu sa vedeniu ministerstva dopravy jednoducho veriť nedá. A termíny sa ľahko stanovujú za hranicu tohto volebného obdobia.

Nech je zámerom ministra pri komunikovaní informácie o posune termínu výstavby obchvatu čokoľvek, svedčí to o jednom. Ministerstvo dopravy nemá seriózny plán prípravy a výstavby diaľnic, hoci stále tlačí na poslancov, aby mu dali viac peňazí cez uvoľnenie dlhovej brzdy. Ako môže niekto stavať diaľnice bez seriózneho plánu prípravy a výstavby, ktorý majú všade vo vyspelých krajinách? To sa jednoducho nedá. Potvrdzuje to aj smutná tohtoročná realita: vláda v roku 2018 dokončí presne nula kilometrov nových diaľnic a rýchlostných ciest.

Nie minister Érsek by mal žiadať poslancov o uvoľnenie dlhovej brzdy, ale poslanci by mali žiadať Érseka o uvoľnenie ministerského kresla.

Na výstavbu D3 treba 740 miliónov, Érsek ich však nemá
16. januára 2018

Nereálne sľuby ministra dopravy na kysuckej diaľnici D3
29. januára 2018

Diaľnica D3 na Kysuciach má byť hotová do roku 2022. Vyhlásil to minister dopravy Árpád Érsek na stretnutí s jeho poľským kolegom. Na jednom úseku sa však ešte pracuje a ďalšie tri sú iba v procese prípravy. Zároveň tieto tri úseky by mali vyjsť na 740 miliónov, ktoré rezort nemá. Aj preto si odborníci myslia, že termín dokončenia celej D3 sa značne natiahne.

„Máme to rozdelené do troch etáp a myslím si, že podľa našich plánov by sme mohli týchto 27 kilometrov ukončiť do roku 2022 – 2023. Hovorím to preto, lebo pripravenosť týchto úsekov je rôzna a sú to veľmi zložité úseky,“ vysvetlil v pondelok Érsek. Práve pre ich zložitosť si predseda Správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej nemyslí, že tento termín ministerstvo dodrží. Región je totiž kopcovitého charakteru a iba samotná výstavba bude trvať minimálne štyri roky. To je však iba jedna stránka problému. Matej upozornil aj na to, že projekty ešte nie sú ani pripravené a „samotný tender trvá 12 až 14 mesiacov, čo je veľmi veľa“. Preto si myslí, že diaľnica bude dokončená najskôr medzi rokmi 2024 a 2026. Vyhlásenie súťaže na zhotoviteľa NDS predpokladá na rok 2020.

finweb.hnonline.sk

Hoci minister dopravy Árpád Érsek nedávno sľúbil svojmu poľskému partnerovi a aj verejnosti, že diaľnica D3 bude hotová v roku 2023, žiaľ, nie je to reálne. Vláda pod vedením Roberta Fica svojou nečinnosťou trestuhodne premrhala roky 2012 až 2016, počas ktorých sa s prípravou výstavby D3 na kritických úsekoch v okolí Kysuckého Nové Mesta takmer nepohlo.

V súčasnosti sa jeden z najdôležitejších úsekov kysuckej diaľnice D3 za Žilinou (Brodno – Kysucké Nové Mesto) posudzuje z environmentálneho hľadiska. Bude potrebný čas na vyhlásenie tendra na dokumentáciu na územné rozhodnutie, na jej spracovanie a na schválenie nového územného rozhodnutia. Ďalej je potrebné pripraviť dokumentáciu na stavebné povolenie, vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa stavby, vyhodnotiť ju, vybrať zhotoviteľa a stavbu zrealizovať. Stavba preto môže byť hotová najskôr na jar 2024. Pri nasledujúcom úseku D3 (Kysucké Nové Mesto – Oščadnica) sa uvažuje s miernou zmenou trasovania a určite nebude ukončený skôr ako predchádzajúci úsek.

Pýtame sa, aké konkrétne kroky urobila vláda od svojho nástupu v procese prípravy týchto dvoch úsekov, ktoré majú spolu dĺžku 22 km?

Ďalej sa pýtame, aké opatrenia urobilo ministerstvo dopravy a  Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), keď oproti jeseni minulého roka, keď sa odhodlala výrazne skrátiť odhady dostavby oboch úsekov – prvého o 2 roky a druhého o 3 roky?

Situácia v NDS je veľmi vážna. Ide o fluktuáciu zamestnancov a znechutenie odborníkov najmä z toho, že nie sú jasne stanovené priority prípravy a realizácie jednotlivých úsekov diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku.

Vyzývam preto ministra dopravy, aby odvolal štátneho tajomníka Viktora Stromčeka, ktorý je zodpovedný za tento stav a dlhé roky nezvláda riadenie prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku.

Výsledkom toho je, že tento rok nebude na Slovensku otvorený ani jeden kilometer novej diaľnice.

Parlament schválil na opravu a údržbu ciest I. triedy 40,5 milióna eur
15. decembra 2017

Parlament nezastavil degradáciu ciest prvej triedy, ministerstvo dopravy sa iba prizerá
15. decembra 2017

Na správu, údržbu a opravy ciest a diaľnic sa rozpočtujú výdavky zo štátneho rozpočtu vo výške 64,1 milióna eur, čo v porovnaní so schváleným rozpočtom na rok 2017 predstavuje pokles o 888 tisíc eur, t. j. o 1,37 %. Dôvodom tohto poklesu je zníženie výdavkov na správu a prevádzku Slovenskej správy ciest z 8,7 na 7,6 milióna eur. Na údržbu a opravy ciest prvej triedy má ísť 40,5 milióna eur.

Zdroj: Návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2018 – 2020

Hoci cesty I. triedy prenášajú takmer polovicu všetkej dopravy na Slovensku, vláda ich dlhodobo zanedbáva. Zhruba 1300 km, teda asi 40 %, z celkovej dĺžky 3300 km je v zlom až havarijnom stave. Situácia sa nezlepšila ani po schválení štátneho rozpočtu na budúci rok v NR SR. Vládni poslanci totiž na ich opravu a údržbu vyčlenili iba 40 miliónov eur, hoci nevyhnutné minimum, aby nedegradovali, je zhruba 80 miliónov eur.

Koalícia zanedbáva jednotky napriek tomu, že na ich zlý stav dlhodobo poukazujú analýzy ministerstva dopravy. V jednej z nich sa uvádza: „Všeobecne možno povedať, že stavebno-technický stav diaľnic a rýchlostných ciest je na dobrej úrovni a je teda zrejmé, že procesy s týmto súvisiace sú nastavené zodpovedajúcim spôsobom. Z tohto dôvodu bude v ďalšej časti analýzy kladený dôraz na cesty I. triedy, kde je situácia naopak veľmi závažná.“

Ministerstvo dopravy považuje stav ciest prvej triedy za vážny problém, no neurobilo v tejto veci maximum. V rokovaniach s ministerstvom financií o zložení výdavkov v rozpočtovej kapitole malo byť dôraznejšie a zvýšenie zdrojov pre „jednotky“ malo byť jednoznačnou a zásadnou požiadavkou. Pre väčšiu kredibilitu tejto požiadavky malo ministerstvo dopravy zároveň predložiť ministerstvu financií návrh úsporných opatrení, ktoré by aspoň z časti pokryli zdroje na chýbajúcich 40 miliónov eur na opravy a údržby ciest prvej triedy.

Pre porovnanie, v Česku ide na opravu a údržbu v prepočte na km2 zhruba 2,6 milióna eur, u nás je to iba 1,1 milióna na km2, čo je oproti našim susedom iba 42 percent.

Zanedbávanie jednotiek kritizuje Útvar hodnoty za peniaze pri MF SR, aj Klub ekonomických analytikov, ktorý sa tvrdí, že je potrebné výrazne zvýšiť zdroje štátneho rozpočtu na opravy a údržbu ciest I. triedy a odporúča, že „už pri tvorbe rozpočtu je potrebné presunúť na údržbu časť zo sumy na nové diaľnice“.

Ak sa v krátkom čase zdroje na „jednotky“ nezvýšia, hrozí, že sa ich stav bude naďalej zhoršovať, zvýši sa skrytý dlh na ich zásadnú obnovu do použiteľného stavu a rásť bude aj nebezpečenstvo dopravných nehôd, ktorých je na týchto cestách na Slovensku najviac.

Skrytý dlh spočíva vo tom, že ak sa tieto cesty dlhodobo zanedbávajú, ich stav sa výrazne zhoršuje a následne je ich oprava mnohonásobne drahšia, než keby sa ich údržba robila priebežne. Dlhodobé podfinancovanie vedie k deštrukcii ciest a potrebe nákladných rekonštrukcií, čo vytvára vysoký skrytý dlh. V analýzach ministerstva dopravy z rokov 2011 až 2016 sa píše, že na zásadnú rekonštrukciu ciest I. triedy, vrátane mostov, má ísť od 600 do 650 miliónov eur, v revízii výdavkov v doprave od ministerstva financií sa hovorí už o sume 2,1 miliardy eur.

Diaľnica pri Ružomberku bude päť rokov po termíne
1. decembra 2017

Pomalá výstavba diaľnic je spôsobená zlým riadením diaľničnej spoločnosti
1. decembra 2017

Obyvateľom Liptova, ktorí v stredu blokovali cesty na protest proti meškajúcej diaľnici, poslala včera Národná diaľničná spoločnosť dve správy. Dobrú a zlú. Tá zlá je, že diaľničný úsek D1 Hubová – Ivachnová bude dokončený neskôr, ako sa predpokladalo. Dobrá správa je, že na jar budúceho roka by sa mali opätovne rozbehnúť práce, ktoré boli dočasne pozastavené kvôli zosuvom pôdy. Prerážanie tunela Čebrať sa muselo zastaviť ešte v prvej polovici roku 2015, odvtedy sa hľadá riešenie vzniknutej situácie. Včera diaľničiari konečne oznámili, že sa dohodli so zhotoviteľom na dodatku k zmluve, ktorý predpokladá začatie prác na zmenenej trase diaľnice. Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Jána Ďurišina sa na prelome januára a februára skončí proces posúdenia vplyvov novej trasy na životné prostredie a združenie stavebných firiem Váhostav-SK a OHL ŽS bude môcť pokračovať v pozastavených prácach. „V roku 2022 prejdú týmto úsekom prví motoristi a budú si užívať krásnu diaľnicu,“ uviedol Ďurišin. Jej otvorenie v júni 2022 znamená, že stavba bude dokončená päť rokov po dátume uvedenom v zmluve a o rok neskôr, ako sa ešte donedávna predpokladalo. „Je to realistický termín, čo vnímam pozitívne. Smutné však je, že tento úsek budeme stavať namiesto tri a pol roka sedem rokov,“ hovorí predseda správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej. Marián Javorka, starosta obce Likavka, v ktorej sa v stredu uskutočnila protestná blokáda, má z tejto správy zmiešané pocity.

Zdroj: Hospodárske noviny

Napriek tomu, že premiér Fico sľuboval dokončiť diaľnicu D1 do Košíc do konca roka 2010, dodnes nie sú hotové najkritickejšie úseky tohto ťahu. Na úseku Hubová – Ivachnová, ktorý je obchvatom Ružomberka, došlo v roku 2015 ku geologickému zosuvu. Máme koniec roka 2017 a až teraz bol dohodnutý dodatok ohľadom zmien súvisiacich s novým trasovaním tunela Čebraď. Je zarážajúce, že za tri roky nedokázala NDS manažérky skoordinovať všetky činnosti tak, aby sa mohlo začať stavať prinajmenšom o rok skôr ako v polovici budúceho roka. Opäť budeme čakať na záverečné stanovisko EIA.

Nespokojnosť občanov s riadením diaľničných projektov NDS je zrejmá. Ak babráckosť NDS v krátkom čase neskončí, dozreje čas na odvolávanie ministra dopravy na pôde parlamentu. Minister od svojho nástupu do funkcie totiž nebol schopný presadiť, aby jemu podriadená NDS bola riadená odborne, transparentne a začala sa seriózne zaoberať návrhom opatrení na zlepšenie a zefektívnenie plánovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest.

Hnutie OĽANO chápe nespokojných občanov, ktorí sa protestmi a petíciami dožadujú diaľnice, ktorá už dávno mala byť v prevádzke.

ZSSK vyhlásila megatender na prenájom rušňov. Vyhrala neznáma slovenská firma z Erste Group
27. novembra 2017

ZSSK chce obstarať desať rušňov nevýhodným spôsobom
27. novembra 2017

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vyhodnotila začiatkom októbra súťaž na prenájom a údržbu desiatich viacsystémových rušňov. Vyhrala ju lízingová spoločnosť S Rail Lease s.r.o. so sídlom v Bratislave, ktorá má železniciam prenajímať nové elektrické rušne Vectron od spoločnosti Siemens. Za desaťročný nájom desiatich rušňov a ich údržbu ZSSK zaplatí 58,7 milióna eur. Zmluva zatiaľ nebola podpísaná.

Do súťaže sa okrem S Rail Lease zapojila nemecká spoločnosť ELL Germany GmbH, ktorá má dlhoročné skúsenosti s prenájmom rušňov vo viacerých európskych krajinách. Na druhú stranu firma S Rail Lease má iba krátku históriu. Bola založená 13. júna 2017, pričom súťaž na prenájom rušňov ZSSK vyhlásila 27. júna 2017. Vlastníkmi spoločnosti sú S Slovensko a Slovenská sporiteľňa, ktoré patria do rakúskej bankovej skupiny Erste Group.

Zdroj: info.sk

Plánovaný prenájom 10 rušňov firmou ZSSK na desať rokov za takmer 60 miliónov eur je nevýhodný. Za tú istú sumu by ich mohla nakúpiť aj udržiavať. Na rozdiel od prenájmu, by rušne zostali vo vlastníctve ZSSK a mohli slúžiť ďalších 20 rokov. Štát môže takýmto rozhodnutím manažmentu ZSSK prísť o desiatky miliónov eur. Prenájom znamená, že ZSSK bude musieť rušne po desiatich rokoch vrátiť lízingovej firme, príde o lokomotívy a bude si musieť za desiatky miliónov obstarať ďalšie.

Minister dopravy by sa už konečne mal pozrieť na nehospodárne kroky železničného dopravcu, ktorý je podriadenou organizáciou ministerstvu, a nie SNS a šéfovi parlamentu Andrejovi Dankovi. Érsek by mal obstaranie rušňov nechať prehodnotiť Útvaru hodnota za peniaze na ministerstve financií.

NDS podpísala zmluvu na výstavbu privádzača Lietavská Lúčka – Žilina
23. novembra 2017

Zbabraná príprava privádzača dočasne znefunkční obchvat Žiliny
24. novembra 2017

Národná diaľničná spoločnosť podpísala zmluvu na vybudovanie diaľničného privádzača Lietavská Lúčka – Žilina. Víťazom riadneho tendra sa stala spoločnosť Metrostav, ktorá privádzač postaví za 13,9 milióna eur. Súťaž priniesla zníženie ceny o približne 40 percent, keďže predpokladaná hodnota zákazky bola stanovená na 22,5 milióna eur. Súťažné podklady si vyžiadalo 26 záujemcov, cenové ponuky predložilo 8 spoločností.

Zdroj: Tlačová správa NDS

Hneď po mojom nástupe do parlamentu v októbri 2016 som dostal informácie, že Národná diaľničná spoločnosť (NDS) neplánuje súťažiť úsek privádzača Žilina – Lietavská Lúčka a chce ho za takmer 23 miliónov eur „prihrať“ konzorciu, ktoré realizuje úsek diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (11,3 km).

V októbri 2016 som sa písomne v parlamente pýtal ministra dopravy Árpáda Érseka, prečo NDS nevyhlási súťaž, keďže už od roku 2013 mala pripravené všetky potrebné podklady. Rovnakú otázku som mu adresoval aj koncom novembra 2016 a tiež v marci 2017. Minister sa napokon rozhodol úsek súťažiť a podarilo sa získať zhotoviteľa za cca 14 miliónov eur. Som rád, že aj vďaka tlaku na ministra dopravy sa nám podarilo ušetriť takmer 9 miliónov eur.

Zvyšok príbehu je to, čo dookola opakujeme: neschopnosť a babráckosť manažmentu NDS, ktorý je pod priamym vplyvom štátneho tajomníka ministerstva dopravy Viktora Stromčeka, zodpovedného za výstavbu diaľnic.

Aj vďaka chaosu v riadení diaľnic sa preto budúci rok po južnom obchvate Žiliny za vyše 400 miliónov eur jazdiť nebude. Mal začať slúžiť už v októbri 2018, no pre spackanú prípravu privádzača bude dočasne nepoužiteľný. Poslúži nanajvýš tak „korčuliarom“. Privádzač bude totiž funkčný najskôr až v júni 2019.

Stavia sa diaľnica pri Čadci
18. novembra 2017

Reakcia - diaľnica pri Čadci
18. novembra 2017

Pri Čadci pokračuje výstavba diaľnice D3 v smere na Svrčinovec, ktorá sa začala stavať začiatkom roka. „Ľudia žijúci v Čadci a okolí sú dlhodobo vystavení veľkému počtu áut, ktoré im komplikujú život. Verím, že nová diaľnica zlepší životy ľudí, prinesie viac práce a zvýši kvalitu života ľudí v regióne. Táto cesta tiež prepojí veľmi perspektívne regióny Poľska, Česka a Slovenska a prinesie lepšie dopravné spojenie v rámci Európy. Preto ju môžeme postaviť s prispením európskych zdrojov,“ povedal pri otváraní júseku minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek.

Zdroj: TS MDV SR, upravené

Diaľnica pri Čadci je z hľadiska dopravnej intenzity, čiže počtu áut, ktoré denne prejdú cez Čadcu životne dôležitým diaľničným úsekom. Je tu od 11- do 18-tisíc vozidiel denne, z toho vyše 40 percent tvoria nákladné vozidlá. Rovnako je dôležitá aj ako súčasť prepojenia na Poľsko. Keby však ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť nezanedbali prípravu tohto úseku, mohol sa úsek začať stavať minimálne o jeden rok skôr, a tým pádom aj skôr sprevádzkovať.

NDS nemala v roku 2015 samostatne súťažiť projektovú dokumentáciu, ale už vtedy vyhlásiť tender na obstarávateľa tzv. žltým fidicom (naprojektuj a postav), teda tak, že zhotoviteľ by stavbu nielen staval, ale aj projektoval. Upozorňovali v tom čase na to aj odborníci. Ide o babráctvo NDS, ministerstva dopravy a jedna z chýb súčasnej vlády v diaľniciach, ktorá súčasného župana Juraja Blanára (Smer) pripravila o funkciu. Ten sa totiž roky na babráctvo diaľničiarov iba prizeral.

Prvý nákladný vlak z Číny v Bratislave
13. novembra 2017

Príchod vlaku je v poriadku, no s terminálom zaspali
13. novembra 2017

Do nákladného prístavu v Bratislave prišiel prvý čínsky vlak s kontajnermi. Cesta z čínskeho Dalianu cez Rusko a Ukrajinu až na Slovensko trvala 17 dní. V prekladiskovom termináli bratislavského prístavu ho privítal minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek spolu s čínskymi zástupcami. Počet nákladných vlakov na našich tratiach má narastať. Budúci roku by k nám mohlo doraziť 500 takýchto súprav. „To, že tovar bude naprieč Áziou prechádzať aj cez územie nášho malého Slovenska, aby sa ďalej dostal do Európy, je obrovským úspechom a vynikajúcou obchodnou príležitosťou. Prepravné kapacity Slovenska dnes nie sú ani zďaleka naplno využité. Pevne verím, že sme len na začiatku úspešnej spolupráce,” povedal minister dopravy Arpád Érsek.

Zdroj: TS MDV SR, upravené

V princípe nie je nič zlého na tom, že do bratislavského prístavu dorazil kontajnerový vlak z Číny. Ak na tejto preprave nebudeme participovať my, určite tak rád urobí ktorýkoľvek z našich susedov. Vnímam to, ako potvrdenie názoru, že perspektívne miesto železničnej nákladnej dopravy je v jej účasti v systéme intermodálnej prepravy.

V tejto súvislosti ale treba poukázať na pridlhé otáľanie MDV SR so sprevádzkovaním verejného terminálu Žilina Teplička, ktoré rozvoju nákladnej železničnej dopravy na území SR určite neprospieva. Terminál bol dokončený v lete 2015, stále nie je v prevádzke a ešte niekoľko mesiacov ani nebude. Nechať investíciu za zhruba 25 miliónov eur, na ktorej štát už mohol zarábať, je názornou ukážkou veľmi zlého riadenia ministerstva dopravy. Nemožno vylúčiť, že v tomto prípade zohral svoju úlohu aj lobistický tlak prevádzkovateľov existujúcich kontajnerových prekladísk v SR.