Bez výsledkov
Veronika Remišová

Naše hlavné ciele

aktívny boj proti korupcii a klientelizmu, ochrana a odmeňovanie oznamovateľov korupcie
zlepšenie vymožiteľnosti práva v občianskej a hospodárskej sfére
hmotná a trestná zodpovednosť verejných funkcionárov, transparentné zverejňovanie majetkových priznaní,
odstavenie schránkových firiem a oligarchov od verejných zdrojov,
účinný zákon o slobodnom prístupe k informáciám a právo na dobrú správu vecí verejných ako ústavné právo,
spravodlivé eurofondy bez podvodov a korupcie, ktoré pomáhajú tam, kde to krajina najviac potrebuje

Šípoš: Hrozí, že SR sa do roku 2020 ocitne medzi štyrmi najskorumpovanejšími krajinami EÚ
21. februára 2018

Korupciu na Slovensku nevidí azda už len Fico s Kaliňákom
22. februára 2018

Slovensko v boji proti korupcii tretí rok stagnuje. Vo svetovom rebríčku indexu vnímania korupcie (Corruption Perceptions Index) od Transparency International (TI) sa v roku 2017 umiestnilo na 54. mieste, rovnako ako rok predtým. Dosiahlo 50 bodov zo 100 možných, o jeden menej ako v rokoch 2015-16 a rovnako ako v roku 2014. SR tak patrí k tretine krajín sveta, ktorá zaznamenala medziročné zhoršenie skóre.

„Ak stagnácia Slovenska bude pokračovať ako v posledných troch rokoch, a naopak Rumunsko, Grécko i Taliansko sa budú doterajším tempom zlepšovať, Slovensko sa do roku 2020 ocitne medzi štyrmi najskorumpovanejšími krajinami EÚ. V regióne strednej Európy si najviac pohoršilo Maďarsko, spadlo až o deväť miest na celkové 66. miesto. Poľsko skončilo na 36. priečke, Česko o šesť miest nižšie,“ uviedol riaditeľ TI Slovensko (TIS) Gabriel Šípoš.

Stagnáciu a rozpačitý prístup Slovenska k boju proti korupcii podľa neho potvrdzuje konanie štátnych inštitúcií v uplynulom období. Šípoš v tejto súvislosti pripomenul napríklad odsúdenie exministrov Janušeka a Štefanova za kauzu nástenkového tendra 10 rokov po zločine, pričom odsúdený nebol nik zo zadávateľov, preto nebola preukázaná ani korupcia.

Zdroj: radioaktual.sk

Podľa prieskumu Európskej komisie je až 85% ľudí na Slovensku presvedčených, že korupcia je na Slovensku veľmi rozšírená. Pre porovnanie, priemer EÚ je o 20% nižší. Polovica ľudí na Slovensku si takisto myslí, že korupcia sa u nás za posledné tri roky zvýšila. A až pre 53 % respondentov na Slovensku je prijateľné urobiť láskavosť, ak by niečo žiadali od zástupcu verejnej správy či konkrétneho úradu. Znovu je to výrazne nad priemerom v EÚ, ktorý je nižší až o 22 %. Aj dôvera v políciu a justíciu pri nahlasovaní korupcie ďaleko zaostáva za priemerom.

Tieto tendencie potvrdzuje tiež najnovší prieskum Transparency International, vyjadrený v svetovom rebríčku indexu vnímania korupcie, ktorého vývoj naznačuje, že o pár rokov by sme sa mohli ocitnúť v EÚ medzi krajinami s najviac rozbujnenou korupciou.

A v celej tejto situácii sa premiér Róbert Fico neustále chváli, že v boji proti korupcii sme na Slovensku urobili veľa dôležitých krokov. Minister vnútra Robert Kaliňák zas tvrdí, že korupcia na najvyšších miestach neexistuje. Zdá sa, že čosi je choré v kráľovstve dánskom, pretože medzinárodné štatistiky jednoducho nepustia.

Fico: Príprava návrhu zákona o ochrane oznamovateľov korupcie pokročila
12. februára 2018

Ak politik vedome koná nehospodárne, mal by niesť dôsledky
12. februára 2018

Príprava návrhu zákona o ochrane oznamovateľov korupcie je v pokročilom štádiu. Tento zákon by mal podľa predsedu vlády SR Roberta Fica nadobudnúť účinnosť 1. januára 2019 a na Slovensku by mal fungovať samostatný úrad na ochranu oznamovateľov korupcie.

„Očakávame, že tento úrad bude naberať ďalšie právomoci aj v oblasti majetkových priznaní a v ďalších oblastiach, ktoré sa dotýkajú predovšetkým boja proti korupcii,“ informoval premiér Fico na tlačovej besede v súvislosti s plnením Akčného plánu na posilnenie transparentnosti a zjednodušenia implementácie európskych štrukturálnych a investičných fondov.

Premiér zároveň oznámil, že Úrad vlády SR sa bude uchádzať o získanie medzinárodne uznaného certifikátu kvality o splnení všetkých kritérií pri manažovaní boja proti korupcii. Úrad vlády má tak byť pri verejnom obstarávaní príkladom pre ostatné ústredné orgány štátnej správy.

„Musíme od polroka 2018 splniť celý balík veľmi náročných a ťažkých opatrení. Urobíme všetko pre to, aby to bolo do konca tohto roka, aby mohol mať úrad vlády ako prvý úrad na Slovensku tento certifikát,“ uviedol Fico.

Hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO) opätovne predkladá na rokovanie parlamentu protikorupčnú legislatívu – návrh novely zákona o hmotnej zodpovednosti.

Hlavnými piliermi návrhu zákona je povinnosť verejného činiteľa nakladať s verejnými prostriedkami hospodárne a účelne. V prípade, že verejný činiteľ túto povinnosť poruší, za škodu spôsobenú štátu zodpovedá vlastným majetkom. Ďalšie opatrením je začatie konania voči verejnému činiteľovi Generálnym prokurátorom. V prípade, že to Generálny prokurátor odmietne, môže takéto konanie iniciovať aj tretia osoba, ktorej prináleží náhrada trov konania a v prípade úspechu aj podielová odmena.

Fico: Príprava návrhu zákona o ochrane oznamovateľov korupcie pokročila
12. februára 2018

Boj proti korupcii je prejav vlastenectva a skutočného patriotizmu
12. februára 2018

Príprava návrhu zákona o ochrane oznamovateľov korupcie je v pokročilom štádiu. Tento zákon by mal podľa predsedu vlády SR Roberta Fica nadobudnúť účinnosť 1. januára 2019 a na Slovensku by mal fungovať samostatný úrad na ochranu oznamovateľov korupcie.

„Očakávame, že tento úrad bude naberať ďalšie právomoci aj v oblasti majetkových priznaní a v ďalších oblastiach, ktoré sa dotýkajú predovšetkým boja proti korupcii,“ informoval premiér Fico na tlačovej besede v súvislosti s plnením Akčného plánu na posilnenie transparentnosti a zjednodušenia implementácie európskych štrukturálnych a investičných fondov.

Premiér zároveň oznámil, že Úrad vlády SR sa bude uchádzať o získanie medzinárodne uznaného certifikátu kvality o splnení všetkých kritérií pri manažovaní boja proti korupcii. Úrad vlády má tak byť pri verejnom obstarávaní príkladom pre ostatné ústredné orgány štátnej správy.

„Musíme od polroka 2018 splniť celý balík veľmi náročných a ťažkých opatrení. Urobíme všetko pre to, aby to bolo do konca tohto roka, aby mohol mať úrad vlády ako prvý úrad na Slovensku tento certifikát,“ uviedol Fico.

 

Hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO) opätovne predkladá na rokovanie parlamentu protikorupčnú novelu zákona o preukazovaní pôvodu majetku.

Štát nevie účinne zasiahnuť voči podvodníkom, ktorí žijú očividne nad svoje pomery, čo dlhodobo traumatizuje a demoralizuje slovenskú spoločnosť. To sú slová premiéra Fica, ktorý vždy vytiahne preukazovanie pôvodu majetku pred voľbami, alebo keď Smeru padajú preferencie.

Zákon o preukazovaní pôvodu majetku, ktorý bol prijatý krátko pred voľbami v roku 2010, sa ukázal ako nefunkčný.

Osem rokov po jeho prijatí nie je známy jediný prípad, kedy by štát na základe tohto zákona zhabal niekomu nelegálne nadobudnuté príjmy. V Rumunsku protikorupčné orgány skonfiškovali majetok piatim ľuďom, medzi nimi aj predsedovi vládnej strany, ktorý je vyšetrovaný pre podozrenie zo zneužitia eurofondov.

Vo Francúzsku je podobný zákon tak prísny, že úrady sledujú, či príjmy zodpovedajú životnému štýlu konkrétneho človeka. Dotyčnému, ktorý žije nad pomery, môžu potom zvýšiť daň. Len u nás je možné, že pán Bašternák povie, že zaplatil 12 miliónov eur v hotovosti za sedem bytov, a políciu ani nezaujíma odkiaľ tieto peniaze zobral. Verejnosť doteraz nepozná pôvod jeho peňazí a prokuratúra prípad odložila.

Bašternák je len jeden z mnohých prípadov. Funkčný zákon o preukazovaní pôvodu majetku je základným pilierom boja proti korupcii. Je to jediná vec, ktorej sa skorumpovaní ľudia v iných krajinách boja.

Aktívnejšia musí byť v boji proti korupcii aj polícia. Podľa dostupných štatistík z roku 2016 NAKA z vlastnej iniciatívy nepodala žiaden podnet na preskúmanie pôvodu majetku. O korupcii a praní špinavých peňazí nestačí len hovoriť na tlačových konferenciách. Aj dnes pán Fico hovoril o tom, že jedným z jeho hlavných protikorupčných opatrení je získanie ISO certifikátu. Žiadny certifikát však nepomôže, keď sa na korupcii zúčastňujú vrcholní predstavitelia štátu. Certifikát má zmysel len tam, kde je skutočná vôľa na zmenu. Musíme mať dobré zákony, ale v prvom rade potrebujeme odhodlaných ľudí na správnych miestach. Boj proti korupcii nie je len zápasom za dobrú správu štátu. Je to prejav vlastenectva a skutočného patriotizmu.

Cieľom navrhovaného zákona je teda rozviazať ruky príslušným orgánom, aby mohli komplexnejšie posudzovať aj majetok, ktorý podozrivý nevie preukázať a taktiež keď ide o vyššie definovaný neobvyklý príjem. Treba zároveň uviesť, že orgánom, ktorý v konečnom dôsledku rozhodne či majetok bol nadobudnutý z nelegálnych príjmov, je naďalej súd na návrh prokurátora. Novela trestného zákona zas umožní efektívnejší boj hlavne proti organizovanému zločinu, nakoľko často dochádza k prípadom, kedy páchatelia dlhodobej a závažnej trestnej činnosti síce nevedia preukázať pôvod svojho majetku, avšak ani príslušné štátne orgány nevedia s istotou preukázať, že majetok pochádza z trestnej činnosti. Povinnosť páchateľa aktívne preukázať legálne nadobudnutie majetku a zjednodušenie uloženia trestu prepadnutia majetku môžu výrazne eliminovať prostriedky, ktoré by za súčasnej právnej úpravy mohli byť znova využité na trestnú činnosť či už páchateľom alebo inými osobami.

Jedným z viacerých problémov zákona v súčasnej podobe je nedostatočné definovanie posudzovaného nelegálneho príjmu. Cieľom nášho návrhu je preto zakotviť princíp, aby sa za legálny príjem nepovažovali príjmy z tzv. neobvyklých obchodných operácií, ktoré sú v našej legislatíve presne definované v právnej úprave boja proti praniu špinavých peňazí. Návrh zákona, ktorý predkladáme definuje nelegálny príjem tak, že ide nie len o príjem nadobudnutý v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi, ale taktiež ak príjem nie je preukázaný. Rovnako aj vtedy, ak ide o taký neobvyklý príjem, vzhľadom na všetky okolnosti prípadu, že je odôvodnené predpokladať, že ide o príjem získaný konaním porovnateľným s legalizáciou príjmu z trestnej činnosti.

Navrhujeme aj novelizáciu Trestného zákona, keďže pri ukladaní trestu prepadnutia majetku súčasná právna úprava zakotvuje súdu povinnosť dokázať páchateľovi nadobudnutie majetku trestnou činnosťou alebo z príjmov pochádzajúcich z trestnej činnosti. To je v praxi veľmi ťažko preukázateľné, preto sa takáto právna úprava stáva takmer neúčinnou. Návrhom zákona sa mení Trestný zákon v tej časti, podľa ktorej, ak je osoba uznaná za vinnú v závažných trestných činoch, je povinná preukázať, že svoj majetok získala z legálnych príjmov. Ak by toto dôkazné bremeno osoba neuniesla, majetok by prepadol. Podobný model funguje v rámci tzv. antimafiánskych zákonov napríklad v Taliansku.

 

Akčný plán na zlepšenie a zrýchlenie čerpania eurofondov sa priebežne plní
12. februára 2018

Vládna koalícia to s potieraním korupcie pri eurofondoch nemyslí vážne
13. februára 2018

Akčný plán na posilnenie transparentnosti a zjednodušenia implementácie európskych štrukturálnych a investičných fondov sa priebežne plní. V lehote do konca minulého roka bolo splnených dvadsaťdva z tridsaťosem opatrení na rýchlejšie a lepšie využívanie peňazí Európskej únie v tomto programovom období.

Podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini na tlačovej besede v pondelok potvrdil, že dvadsaťdva opatrení už nadobudlo účinnosť a jeho úrad úlohy splnil. Spolu s premiérom Robertom Ficom zároveň oznámili vykonanie kontroly na jednotlivých ministerstvách, či a nakoľko sa tieto opatrenia aj uplatňujú.Pri čerpaní eurofondov by podľa premiéra nemali vznikať pochybnosti o transparentnosti a tieto peniaze by mali byť použité účelne a efektívne. Potrebné budú ďalšie opatrenia na zjednodušenie čerpania.

Robert Fico informoval, že vicepremiéra požiadal, aby osobne navštívil všetky rezorty, ktorých sa 38 opatrení dotýka a čo najpresnejšie ich vyhodnotil. Premiér očakáva, že úrad vicepremiéra a odbor prevencie korupcie na úrade vlády navrhnú ďalšie podnety na sprísnenie alebo zabezpečenie transparentnosti procesov. „Rovnako chcem, aby došli aj s návrhmi, ako zjednodušiť čerpanie európskych fondov. Máme s tým obrovský problém. Naše procesy sú nastavené tak, že ak ich porovnáme s bruselskými, tak sú možno trikrát náročnejšie a prísnejšie, a to nám potom spôsobuje veľké prekážky pri rýchlom a efektívnom čerpaní európskych fondov,“ upozornil Fico.

Zdroj: SITA

Nízka miera čerpania eurofondov na Slovensku opäť potvrdila, že vláda SR nie je schopná plnohodnotne využívať európskej zdroje, ktoré sú pre Slovensko kľúčovým nástrojom pre rozvoj infraštruktúry či vyrovnávanie rozdielov medzi regiónmi.

Za prvé štyri roky aktuálneho programového obdobia (2014 – 2020) Slovensko z celkovej alokácie (vrátane spolufinancovania) 15,98 eur vyčerpalo 1,59 miliardy eur, čo je zhruba 10 percent. Je to dokonca menej ako v predchádzajúcom období (2007 – 2013), kedy bolo za prvé štyri roky minutých takmer 1,8 miliardy eur, teda takmer 13,5 percenta.

Čerpanie eurofondov je sprevádzané nízkou transparentnosťou a obrovskými korupčnými škandálmi za stovky miliónov eur v školstve, sociálnych veciach či v doprave. To je jeden z najzávažnejších dôvodov, prečo sme doteraz minuli tak málo. Napríklad zistenia NKÚ, ktorý preukázal vážne zlyhania pri čerpaní eurofondov na vedu a výskum na ministerstve školstva za 600 miliónov eur či na zbytočné vyhadzovanie miliónov eur v rezortoch dopravy a hospodárstva, ktoré si za európske peniaze objednávali externé poradenské služby, ktoré mohli zvládnuť aj s internými zamestnancami.

Vyjadrenia premiéra ktorý chce, aby vláda prišla s návrhmi na zjednodušenie čerpania eurofondov vyznievajú pod desiatich rokoch jeho vlád bizarne. Korupcia je pri eurofondoch na Slovensku hlboko zakorenená a neprehľadná a neprimerane komplikovaná byrokracia tomuto systému iba vyhovuje. Európske predpisy sú pre všetky krajiny rovnaké, ale napríklad v Estónsku dokážu vyhodnotiť menšie granty za 10 až 20 dní po podaní prihlášky. Je zarážajúce že vláda Roberta Fica nebola schopná  poučiť sa z predchádzajúceho eurofondového obdobia a v súčasnosti opakuje tie isté staré chyby.

Ďalším dôvodom nízkeho čerpania je nekvalitné plánovanie prípravy projektov. Napríklad v rezorte dopravy mali byť viaceré diaľničné projekty ako obchvaty Žiliny či Ružomberka postavené a zafinancované z eurofondov minulého programového obdobia. Pre dlhodobo zanedbávané plánovanie prípravy a výstavby diaľnic na rezorte dopravy však prvá ani druhá Ficova vláda nebola schopná postaviť tieto veľké stavby z predchádzajúceho eurofondového obdobia. Projekty musela rozdeliť a väčšiu časť presunúť do súčasného programového obdobia a na uvoľnené eurofondy narýchlo hľadať nové projekty, z ktorých mnohé boli zbytočné. Príkladom je napríklad zbytočná výmena zvodidiel na diaľniciach a rýchlostných cestách za 80 miliónov eur.

Pochybnosti sú aj ohľadom Akčného  plánu na zvýšenie transparentnosti pri čerpaní eurofondov. Je samozrejme dobre, že vláda s týmto plánom prišla. Ale na druhej strane konkrétne výsledky zatiaľ nevidno, dôležité výzvy na ministerstve školstva sú stále zastavené a eurofondy často využívame vyslovene zle. Navyše podľa tohto akčného plánu už ministerstvá nebudú musieť zverejňovať hodnotiteľov konkrétnych projektov. Bez tejto informácie by nebolo odhalené zneužívanie 600 miliónov eur na ministerstve školstva, keď napríklad lekár kardiológ hodnotil výskum o valcovaní oceľových plechov v hutníctve a naopak onkologický výskum žiadny lekár nehodnotil. Vláda nehľadá opatrenia, ako korupciu vyriešiť, ale opatrenia na to, aby sa škandál už nedal odhaliť. Aj preto si myslím, že vládna koalícia to s potieraním korupcie nemyslí vážne.

Babindol, dedina neobmedzených možností. Ako sa zarába z eurofondov
6. februára 2018

Babindol: ukážka zlyhania eurofondov na Slovensku. Štátne orgány nekonajú, len sa prizerajú.
16. februára 2018

Poľnohospodársky areál v obci Sebechleby pôsobí na prvý pohľad spustnuto, hoci je ovešaný tabuľami s logom Európskej únie, ktoré hovoria o miliónových dotáciách. Väčšina budov je rozpadnutá, prípadne k tomu nemá ďaleko. O druhej popoludní tam zvonka vidieť len jedného traktoristu, ktorý upratuje zvyšky zdemolovanej budovy.

V areáli sídli šesť firiem. Tri z nich Euro-Seb, Agro HN a Starohorská vinárska spoločnosť dostali v marci 2016 od vtedajšieho šéfa Pôdohospodárskej platobnej agentúry Stanislava Grobára dokopy asi desať miliónov eur.

Minister pôdohospodárstva bol vtedy Ľubomír Jahnátek (Smer). Grobár dotácie odsúhlasil približne dva týždne pred tým, ako ho nová ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná (SNS) odvolala.

Keď sa na dotácie denník SME pozrel bližšie, zistil, že tieto firmy sú súčasťou väčšej skupiny podnikateľov, ktorá pôsobí v okrese Krupina v poľnohospodárstve. Navzájom sa poznajú, robia spolu biznis, dve firmy dokonca používajú to isté mobilné číslo.

Zdroj: SME

Kauza Babindol je ukážkovým príkladom zlyhávajúceho systému čerpania eurofondov na Slovensku. Podobne ako pri eurofondovom škandále na ministerstve školstva, aj tu je podozrivý mechanizmus hodnotenia a schvaľovania žiadostí o dotácie. V reťazci firiem, ktoré dostali miliónové dotácie z eurofondov sa objavuje – jeden podnikateľ, jeho sused, jeho bývalý zamestnanec či podnikateľský partner. Tieto štyri firmy boli v tomto programovom období úspešné vo všetkých výzvach, v ktorých si podali žiadosti, mnohé dokonca dvakrát v rámci tej istej výzvy. Dokopy podali v rámci viacerých výziev osemnásť žiadostí, v sedemnástich uspeli a jednu sami stiahli. Drvivá väčšina žiadostí bola schválená tesne pred voľbami alebo tesne po nich, v marci 2016.

Predseda vlády R. Fico by na tlačových konferenciách k eurofondom mal namiesto kritiky opozície skúsiť vysvetliť stovkám žiadateľov, ktorí také šťastie nemali, v čom spočíva tajomstvo stopercentného úspechu niektorých firiem.

Napríklad do jednej výzvy prišlo 525 žiadostí, z ktorých bol úspešný ani nie každý tretí projekt a ostatné boli vyradené, väčšinou z dôvodu nedostatku financií. Šiestim spoločnostiam z kauzy Babindol prešli všetky projekty a spolu dostali viac ako 10 miliónov eur, čo je skoro sedmina z rozpočtu výzvy pre celé Slovensko. Výzva bola rozdelená na dve časti. Prvou bola podpora rozvoja vidieckeho cestovného ruchu, ale tri zo štyroch projektov sa týkali nehnuteľností v Nitre.

Ešte absurdnejšie postupovalo ministerstvo pôdohospodárstva pri druhej časti, ktorou mali byť služby pre deti, seniorov a služby všeobecne. V malej obci Sebechleby dalo ministerstvo firmám z kauzy Babindol dotáciu na nákup štyridsiatich kamiónov. Pre poľnohospodárov na celom Slovensku bolo na rozvoj služieb určených pätnásť miliónov eur. Až 5,7 milióna eur dostali na kamióny, bagre a dve autoumyvárne firmy z kauzy Babindol. Ide o ukážkový príklad plytvania spoločnými zdrojmi, keď namiesto rozvoja krajiny platíme desiatky miliónov eur súkromným firmám, ktoré niekedy vyzerajú skôr ako práčky peňazí. Tieto firmy uspeli aj za súčasného vedenia ministerstva. V závere minulého roka im bola schválená dotácia vo výške 6,5 milióna eur a uvedené firmy vystupujú ako partneri na jednej zmluve. V tejto výzve bolo vyhradených 25,8 milióna eur, uchádzačov bolo 20, uspeli siedmi, pričom skupina z Babindola má dostať štvrtinu sumy určenej pre všetky podniky na Slovensku.

Prevažnú časť verejných obstarávaní vyhrala firma JOMAKSTAV (7,2 milióna eur, čo je takmer 60 % z celkového objemu prostriedkov). Jediným spoločníkom a konateľom JOMAKSTAVU je poslanec obecného zastupiteľstva v Babindole za koalíciu Smer – Most. Navyše, ani v jednom z prípadov, kde táto firma uspela, nemáme informácie s kým a za akých podmienok súťažila, keďže dokumenty neboli zverejnené. Rozhodli sme sa preto dať podnet na Úrad pre verejné obstarávanie na kontrolu predmetných verejných obstarávaní.

Už pri dotáciách na inovácie sme upozorňovali, že je nezmyselné dávať firmám dotácie, ktoré sú mnohonásobne vyššie ako ich vlastné tržby. Zvyšuje sa tak priestor na korupciu a dochádza k znevýhodneniu poctivých podnikateľov. V Estónsku sú preto dotácie často obmedzené najviac na 30 % ročných tržieb podniku. Naše ministerstvo v prípade Babindol bez problémov poskytlo dotácie, ktoré 10- či 20-násobne prevyšujú ročné tržby žiadateľov.

Štátne orgány v tejto kauze nekonajú a navzájom sa na seba vyhovárajú. Polícia údajne nenašla dôvod začať trestné stíhanie, prokuratúra nezačala vec preverovať, pretože list z NKÚ podľa nej nespĺňal náležitosti trestného oznámenia. NKÚ naopak tvrdí, že všetky informácie poskytol a s vyšetrovateľmi spolupracuje. Ministerka pôdohospodárstva G. Matečná by mala preveriť prideľovanie európskych a štátnych zdrojov firmám zapleteným v kauze Babindol a zastaviť im ďalšie dotácie.

NKÚ kritizuje rezort dopravy za zbytočné objednávanie externých právnych služieb
25. januára 2018

Právne služby sa ďalej objednávajú predražené a „na Bžána“
25. januára 2018

Služby predstavujú významný podiel na výdavkoch verejnej správy. Doterajšie skúsenosti z kontrolnej činnosti Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) poukázali na to, že na ministerstve hospodárstva a na ministerstve dopravy a výstavby dochádza k uzatváraniu veľkého počtu zmlúv s externými poskytovateľmi služieb a následne k vysokému čerpaniu verejných prostriedkov v tejto oblasti. Vyplýva to zo záverečnej správy NKÚ z kontroly externých služieb v oboch rezortoch, ktorú získali poslanci OĽANO začiatkom roka 2018 na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám.

Na ministerstvo dopravy bolo v kontrolovanom období (2013 – 2016) čerpanie verejných prostriedkov za vybrané oblasti služieb najvyššie v roku 2015 – 14 757 091,40 eur. Medziročný nárast v porovnaní s rokom 2014, kedy čerpanie dosiahlo 3 362 399,51 eur, predstavuje 11 394 691,89 eur.

Najvýraznejší nárast čerpaných verejných prostriedkov v rámci kontrolovaného obdobia bol zaznamenaný pri právnych službách, kde výška čerpaných prostriedkov za rok 2016 oproti roku 2013 stúpla o 866 396,70 eur, konkrétne zo sumy 51 493,59 eur na 917 890,29 eur.

NKÚ SR kontrolou na ministerstve dopravy zistil nedostatky pri samotnom uzatváraní zmlúv a ich dodatkov, pri ich zverejňovaní aj pri fakturácii na základe zmlúv. Zistené boli aj nedostatky týkajúce sa úplnosti podpornej dokumentácie potvrdzujúcej vykonanie uhradených služieb.

NKÚ odporúča:

  • V  prípade zmeny zmluvných podmienok čiastkových zmlúv postupovať v súlade s jej záverečnými ustanoveniami, zmluvu meniť a dopĺňať jedine formou písomných číslovaných dodatkov podpísaných oboma zmluvnými stranami.
  • Zabezpečiť, aby realizácia  fakturácie bola v súlade  so zmluvne dohodnutými podmienkami.
  • V záujme preukázateľnosti vykonanej práce odporúčame dbať o úplnosť dokumentácie,  na základe ktorej dochádza k vyplácaniu odmien za vykonané služby, teda podpornej dokumentácie potvrdzujúcej vykonanie uhradených služieb. • Zároveň odporúčame venovať zvýšenú pozornosť vnútornému kontrolnému systému MDV SR.
  • V záujme hospodárneho a efektívneho využívania verejných finančných prostriedkov obmedziť využívanie externých právnych služieb len v najkomplikovanejších prípadoch a sústrediť sa na využívanie vlastných zamestnancov.
    Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
    7/30
    • Pokiaľ analýza, štúdia, posudok, prípadne expertíza nepodlieha  utajovaniu podľa zákona, považujeme za vhodné, v súlade so súčasnými trendmi transparentnosti vynakladania verejných finančných prostriedkov, jej zverejnenie na webovom sídle ministerstva.
  • Pristupovať k procesu verejného obstarávania až po zhodnotení výsledkov štúdie realizovateľnosti a argumentácii pre najlepšiu alternatívu projektu.
  • Aby MDV SR nezadávalo úlohy, ktoré nemajú operatívny charakter na základe rámcovej zmluvy pre VÚD. Do úloh s charakterom dlhodobých analytických prác zapájať vlastných zamestnancov, príp. využívať potenciál zamestnancov NDS a SSC. V prípade, ak pôjde skutočne o výskumné a vedecké práce oslovovať predovšetkým SAV a technické univerzity a nie súkromné spoločnosti.

Zdroj: NKÚ

 

V histórii podvodov pri verejnom obstarávaní u nás je na „čestnom“ mieste kauza Horné Plachtince. Úplne neznáma čerstvo založená firma urobila verejné obstarávanie na rôzne poradenské služby za stovky miliónov eur. Až počas obstarávania sa k nemu pripojilo aj ministerstvo vnútra pána Kaliňáka a uzatvorilo zmluvy s viacerými advokátskymi kanceláriami, okrem iného aj so spoločnosťou AKMG z Banskej Bystrice, s predpokladaným limitom 10 miliónov eur. Ministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská, v tom čase ako opozičná politička, o obstarávaní povedala, že „bolo absolútne zavádzajúce … a boli porušené všetky princípy verejného obstarávania“. Po dlhom otáľaní minister Kaliňák zmluvu zrušil, ale v novom verejnom obstarávaní si vybral tú istú firmu a ministerstvo s ňou uzavrelo rámcovú zmluvu na 40 miliónov eur. Túto rámcovú zmluvu využívajú rôzne ministerstvá a uzatvárajú si realizačné zmluvy.

Napríklad ministerstvo dopravy uzatvorilo s kanceláriou AKMG zmluvy spolu na 6,8 milióna eur. Tieto zmluvy preveroval Najvyšší kontrolný úrad a koncom roka 2017 zistil, že externej advokátskej kancelárii zaplatilo ministerstvo za dva roky viac než dvojnásobok nákladov na platy celého právneho odboru ministerstva. Náklady na právne služby na ministerstve dopravy sa od roku 2013 zvýšili o takmer 1 783 %. Státisíce eur zaplatili advokátskej kancelárii za analýzy, ktoré NKÚ v protokole priamo spochybňuje – napríklad právnu analýzu, ktorá len potvrdzovala už predtým prijatý balíček opatrení v osobnej železničnej doprave.

Čo je však najhoršie, rovnako ako v kauze Bžán, aj tu majú advokáti okrem sadzby 140 eur na hodinu, aj nárok na podielovú odmenu z hodnoty sporu. Ale kým odmena u Bžána bola 11 %, v rámcovej zmluve je odmena 20 % z hodnoty sporu. To sa deje napriek tomu, že ministerka Žitňanská sľúbila, že predstaví pravidlá na využívanie právnych služieb. Doteraz tak neurobila a ministri z jej vlastnej strany situáciu zneužívajú.

V prípade ministerstva dopravy vôbec nejde o malé sumy. Doteraz išlo o spory v hodnote takmer 15 miliónov Eur, no 3 dni pred Vianocami ministerstvo pridalo ďalšie dlhoročné spory v hodnote takmer 43 miliónov Eur. Spolu ide o spory v hodnote 58 miliónov Eur a hovoríme teda o odmene pre advokáta vo výške niekoľkých miliónov Eur. Tieto čísla vychádzajú z výšky odmeny podľa rámcovej zmluvy, ministerstvo dopravy totiž v rozpore so zákonom nezverejnilo prílohy k zmluve napriek tomu, že ich na to vyzýval aj Najvyšší kontrolný úrad a podľa zákona je takáto zmluva neplatná.

Ešte zaujímavejšia je skutočnosť, že pred týždňom, v pondelok, 15.1.2018, bol k tej istej zmluve uzatvorený ďalší dodatok, ktorým ministerstvo zvýšili finančný limit z pôvodných 1,7 milióna Eur bez DPH na sumu 2,6 milióna. Napriek upozorneniam a odporúčaniam NK,  dodatkom pred Vianocami zverili firme množstvo ďalšej agendy, ale zároveň o milión Eur navýšili finančný limit, čím spoločnosti umožňujú ešte vyššie príjmy zo štátnych peňazí.

Minister dopravy by preto mal:

1) informovať občanov, aká je maximálna výška odmeny pre advokáta v uvedenom spore,

2) zdôvodniť kroky ministerstva, hlavne to, prečo ministerstvo v rozpore s odporúčaniami NKÚ na túto agendu nevyužilo svoje vlastné kapacity a  prečo bola agenda navýšená práve teraz a v takom objeme, rovnako ako výška finančných prostriedkov pred pár dňami,

3) informovať, akým spôsobom Ministerstvo reflektuje na zistenia NKÚ a aké opatrenia prijalo.

Linky na zmluvy:

Ministerstvo dopravy uzatvorilo s AKMG zmluvu na právne služby v novembri 2014 na 2 100 000 EUR.

V decembri 2017 tri dni pred Vianocami k spomenutej zmluve bol uzatvorený dodatok, ktorý dopĺňa sporovú agendu zverenú AKMG, ktorá bola doteraz tvorená spormi v hodnote  14 892 257,9 EUR o ďalšiu agendu v celkovej hodnote 42 868 191, 94 EUR.

15.1.2018 bol k tej istej zmluve uzatvorený ďalší dodatok, ktorým zvýšili finančný limit z pôvodných 1 750 000 EUR bez DPH na sumu 2 625 000 EUR, teda ešte o jeden milión eur navyše.

Protokol, kde NKÚ kritizuje využívanie právnych služieb v rezorte, nájdete tu.

Školstvo si objednalo aj také externé služby, ktoré nepotrebuje
16. januára 2018

SNS sa z eurofondového škandálu nepoučila, pochybným spôsobom objednáva externé služby
16. januára 2018

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu si objednalo dodávku externých služieb za viac ako 5 miliónov EUR. Vyplýva to z rámcovej dohody medzi ministerstvom, Výskumnou agentúrou a Grant Thornton Advisory, ktorá bola zverejnená v Centrálnom registri zmlúv, v prvej polovici januára 2018.

Cieľom verejného obstarávania vyhláseného verejným obstarávateľom je zabezpečenie odborných poradenských služieb pre podporu riadenia a implementácie operačného programu výskum a inovácie. Konkrétne ide o podporu pri riadení implementácie operačného programu, prípravu a riadenie implementácie vybraných projektov, metodickú podporu pri riadení implementácie a následnej revízii dokumentácie operačného programu, procesné a organizačné zabezpečenie implementácie, riadenie auditných zistení, metodiku a kontrolu verejného obstarávania, efektívne budovanie a riadenie ľudských zdrojov  a výkon kontroly delegovaných právomocí.

Zdroj: CRZ

Keď nejaký úrad podpisuje miliónovú zmluvu v posledný pracovný deň v roku, treba zbystriť pozornosť. Je tomu tak aj pri zmluve v hodnote viac ako 5 miliónov EUR, ktorú tesne pred koncom roka podpísala ministerka školstva. Zmluva sa týka poradenských služieb pre eurofondový Operačný program Výskum a inovácie, najmä pre Výskumnú agentúru ministerstva, ktorá bola v centre letného eurofondového škandálu.

Ministerstvo si konzultantov objednáva na v podstate rovnaké práce, aké už robia jeho zamestnanci – podpora pri riadení programu, príprava projektov, príprava výročných správ, príprava programových dokumentov a podobne. Kým zamestnanci majú často dlhoročné skúsenosti s riadením programu na podporu výskumu, od konzultantov ministerstvo požaduje iba trojročnú prax, a prax dokonca nemusí byť v oblasti projektov na podporu výskumu, ani eurofondov vo všeobecnosti. Ministerstvu stačí prax v oblasti iných nástrojov zahraničnej pomoci, čo je však veľmi všeobecný pojem a môže sa týkať programov s úplne inými pravidlami, ako je Operačný program Výskum a inovácie. Kým vlastným zamestnancom ministerstvo platí okolo 6 eur na hodinu, externým konzultantom bude platiť 95 eur na hodinu. Ich bežný pracovný mesiac tak bude stáť takmer 16 tisíc eur, kým bežný zamestnanec ministerstva s rovnakými, ak nie väčšími pracovnými skúsenosťami dostane okolo 1 000 EUR.

Jeden z dvoch členov konzorcia poskytoval do minulého roka v rezorte školstva podobné služby, aké sú aj v novej zmluve – poradenstvo v oblasti verejného obstarávania. Ale kým do minulého roka mu ministerstvo platilo sadzbu 48 eur na hodinu, podľa novej zmluvy bude platiť dvojnásobok. Starú zmluvu zrušili v auguste týždeň potom, ako bola firma určená za víťaza súťaže pre novú zmluvu. Navyše táto firma na svojej internetovej stránke uvádza, že sa venuje príprave žiadostí na dotácie z eurofondov a tiež riadeniu projektov a poradenstvu pri verejnom obstarávaní, v referenciách si udáva aj projekty financované z eurofondov. Je teda otázne, či náhodou nebude ministerstvu radiť aj pri projektoch, na ktorých sa sama podieľala, alebo plánuje podieľať.

Chápem, že štát nemôže mať odborníkov na všetko a potrebuje si preto objednávať aj externé poradenské služby. Za milióny eur si ale nemôže objednávať práce administratívnej povahy, ktoré musia zvládnuť jeho vlastní zamestnanci – to je predsa podstata práce rezortu.

NKÚ SR: Výskumná agentúra porušovala pri riadení eurofondov transparentnosť
16. novembra 2017

NKU potvrdila naše zistenia, napriek tomu chce Pellegrini tajiť hodnotiteľov
21. novembra 2017

Výskumná agentúra (VA) pri riadení európskych fondov porušovala princípy transparentnosti a objektívnosti. Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky (NKÚ SR) pri kontrole zistil viaceré závažné nedostatky. TASR o tom vo štvrtok informovala jeho hovorkyňa Daniela Bolech Dobáková. NKÚ vykonal kontrolu realizácie výziev a vyzvaní v programovom období 2014–2020 VA pri rozhodovaní o poskytnutí nenávratného finančného príspevku. NKÚ zistil viaceré nedostatky. „Agentúra okrem iného rozšírila podmienky na predkladanie žiadosti tak, že o nenávratný príspevok sa mohol uchádzať aj subjekt, ktorý nemusel mať dostatočnú spôsobilosť vykonávať kvalitné výskumno-vývojové aktivity. Týmto krokom umožnila podnikateľom, ktorí nemuseli mať dostatočnú spôsobilosť vykonávať kvalitné výskumno-vývojové aktivity, aby sa stali oprávnenými žiadateľmi,“ uvádza sa v stanovisku NKÚ. Kontrola preukázala, že v procese odborného hodnotenia vo Výzve na podporu Priemyselných výskumno-vývojových centier boli hodnotiace kritériá postavené značne subjektívne, a to v prípade šiestich bodovaných otázok z dvanástich.

Zdroj: TASR

Všetky naše zistenia teraz potvrdila kontrola NKÚ. Sú to závažné pochybenia a vyvstáva otázka, ako je možné, že po vyše 10 rokoch čerpania eurofondov má Slovensko tak závážne systémové nedostatky. Je to zlyhanie systému na čerpanie eurofondov.

Hodnotitelia projektov podľa NKÚ nespĺňali základné podmienky. Prekladateľ anglického jazyka hodnotil projekty v oblasti informačno – komunikačných technológií, a následne si rozšíril hodnotenie aj v oblastiach biotechnológie a biomedicíny, pôdohospodárstvo a životné prostredie či udržateľná energetika a energie, a to bez preukázania znalostí a skúseností v danej oblasti. Takto nastavený systém umožnil jednému hodnotiteľovi bez preukázania odborných skúseností hodnotiť aj šestnásť projektov z viacerých oblastí.

Pri rozdeľovaní eurofondov bol navyše viditeľný konflikt záujmov. Hodnotiteľom bol aj poradca kancelárie ministra školstva, ktorý zároveň pôsobil ako člen dozornej rady spoločnosti, ktorá bola žiadateľom o eurofondy. Ďalší hodnotiteľ bol samotným žiadateľom a podľa záznamu mu bola pridelená na hodnotenie vlastná žiadosť o eurofondový príspevok. Niektorí odborní hodnotitelia boli členovia dozorných rád spoločností, ktoré boli žiadateľmi.

Okrem toho, že polovica bodovaných hodnotiacich otázok bola postavená na subjektívnom chápaní hodnotiteľov, nebolo tiež možné jednoznačne overiť, či žiadatelia mali v minulosti skúsenosti s výskumom a či sú schopní realizovať kvalitné výskumno-vývojové aktivity v rámci projektu.

Ak by kauza eurofondy vypukla dnes, tak by sme už nezistili ani konflikt záujmov hodnotiteľov, ani ich neodbornosť, pretože podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini vo svojom akčnom pláne navrhuje hodnotiteľov nezverejňovať. Pán Pellegrini by mal aj na základe výsledkov kontroly NKÚ okamžite znovu zaviesť zverejňovanie mien hodnotiteľov projektov. Hodnotitelia a ich prideľovanie k jednotlivým projektom sú kľúčovým prvkom systému.